Вчителі в своїй роботі нерідко
використовують позакласні заходи. Одним з таких заходів і є предметний тиждень.
Проведення його в школі, перш за все, повинно сприяти поглибленню і розширенню
знань учнів з даних предметів, розвитку творчості та ініціативи. Для цього
важливо застосовувати різноманітні форми та методи, особистісно зорієнтований
підхід, що дасть змогу провести предметний тиждень не тільки пізнавально та
змістовно, а й реалізуватися кожному учаснику.
План проведення тижня
Дні
|
Заходи тижня
|
Відповідальні
|
Понеділок
|
Організація
тижня.
Випуск газети
«Буду я природі другом».
|
Доля В.А.
Ашурова К.,
Римарєва М.
|
Вівторок
|
Фотоконкурс «Природа
навколо мене».
«Хвостата»
вікторина
|
Учні 5 класу.
Учні 7 класу
|
Середа
|
Конкурс малюнків
«Моя Земля в майбутньому».
|
Учні 5 класу.
|
Четвер
|
Біологічна
вікторина для учнів молодших класів.
Власні вірші,
твори учнів про природу
|
Падалка Ю.
Чуйко М.
|
.П’ятниця
|
Вечір «Екологічна
гра» (5-9кл.)
Вікторина
«Уважність».
|
Доля В.А.
|
Понеділок
|
Підбиття
підсумків Тижня.
|
Доля В.А.
|
Газета «Буду я природі другом»
З першого дня можна випустити предметну
газету. Газета повинна мати назву та епіграф (девіз). Хоча б такий:
Йтиму садом, полем, а чи лугом,
Буду я природі вірним другом.
Не столочу навіть і трави,
А скажу їй: зеленій, живи!
Вмійте природу любити,
Кожній стеблині радіти,
Цвіту не вирви задаром,
Гілки
не втни для забави.
Зазвичай, повинна бути інформація, яка
розширює кругозір про життя і творчість учених. Адже учні на це звертають мало
уваги. Можливі і такі рубрики:
-
«Звідки
взялася назва?»;
-
«Все
про тварин»;
-
«Все
про рослини»;
-
«У
світі хімії»;
-
«Це
цікаво!»;
-
«Основні
правила поведінки в природі»;
-
«Прикмети»;
-
«Біологічні
анекдоти»;
-
«Загадки»,
«Ребуси», «Кросворди», «Вікторини».
А щоб учні ретельно, уважно читали рубрики
газети, можна під кінець тижня провести вікторину «Уважність» з питаннями за
інформацією цієї газети.
«Випуск газети»
Вікторина «Уважність»
1.
З
чим пов’язана лікувальна дія часнику? (З
речовинами фітонцидами).
2.
Найменша
пташка України? (Королик – довжина 10 см)
3.
Найбільший
птах України? (Дрофа. Довжина її 100см,
висота 120см, вага 16 кг.)
4.
Тіло
якого птаха не піддається гниттю після смерті, а може лежати 10-15 років? (Шишкаря).
5.
Назвіть
основні правила поведінки в природі.
6.
Звідки
до нас прийшло слово «кенгуру»? («Кенгуру»
по австралійські означає «не розуміємо»).
7.
Куди
діває землю кріт, коли риє свої підземні ходи? (Утрамбовує за допомогою шиї, плечей, передніх лап в стіни проритого
ходу, частково викидає її на поверхню).
8.
Скільки
насінин міститься в одній ялинковій шишці? (125
насінин).
9.
Які
жаби вважаються велетнями? (Жаби -
голіафи).
10.
Американський страус,коли біжить, робить кроки
завдовжки…? (5 м.)
11.
Найбільша медуза… (Цінея. Діаметр її «капелюха» досягає 2 м, а довжина щупальців – до 30
метрів).
12.
Риба гігант. (Китова акула. Її довжина тіла досягає до 15 метрів).
13.
Акула
– карлик. (Морський собака. Завдовжки 1
метр).
14.
Якщо
павук тче павутиння, то яку погоду слід очікувати? (Гарну).
15.
Якщо павук сидить у схованці і не вилазить? (Буде дощ).
Фотоконкурс “Я
серед природи».
Фотографії з будь-якими об’єктами природи.
Обов’язково, щоб був цікавий підпис до кожного фото.
«Краще фото»
Конкурс
малюнків «Моя Земля в майбутньому».
Конкурс учнівських малюнків «Моя Земля в
майбутньому», підготовлених учнями 1-4 та 5-9 класів.
«Наша робота»
Біологічна
вікторина для учнів молодших класів.
1.
Колюча рослина. (Кактус).
2.
Папуга із
гребінцем. (Какаду).
3.
Людиноподібна
тварина. (Мавпа).
4.
Смугаста комашка. (Оса).
5.
Дерево, яке
полюбляють свині. (Дуб).
6.
З якого дерева
падає пух? (Тополя).
7.
Улюблене дерево
бджіл. (Липа).
8.
Не ялинка, а шишки
має. (Сосна).
9.
Цих дерев багато у
столиці України. (каштани).
10.
Трав’яниста
ранньоквітуча рослина, з якої варять смачний мед. (Кульбаба).
11.
Улюблені ласощі
кішки. (Миші).
12.
Які жуки
називаються тим місяцем, в якому з’являються? (Хрущі, «майський» жук).
13.
Чим цвіркоче
цвіркун? (На нозі є зазубрини, на крилі ─ зачіп очки. Тріск
утворюється від тертя ноги об крило).
14.
Скільки ніг у
павука? (8).
15.
Скільки крил у
жука? (2 пари).
16.
Куди дівають із
гнізда шпаки шкаралупи після вилуплення пташенят із яйця? (У дзьобах виносять із гнізда і далеко від нього викидають).
17.
Хто народжується з
бородою? (Козлик).
18.
Який звірок будує
гніздо на траві і в кущах? (Мишка –
малютка).
19.
Які птахи не
роблять гнізда, а виводять пташенят в ямці, в піску? (Чайки, кулики, які живуть по берегах),
20.
Чому не можна
торкатися руками яйця в гніздах? (Пташки
залишають гніздо, якщо хто його поторгає).
21.
Які пташки роблять
в гнізді підстилку із риб’ячих кісток? (Зимородок).
22.
Чи всі пташки
висиджують пташенят один раз за літо? (Ні.
Зяблики, …─ 2, а горобці, вівсянки ─ 3).
23.
Чи є у нас хижі
рослини? (Є. Росичка, пузирчатка).
24.
Хто будує собі
хатку під водою із повітря? (Водяний
павук – сріблянка).
25.
Дитина ще не
народилася, а вже віддана на виховання, у кого це? (У зозулі).
26.
Не швачка, а з
голками не розлучається. (Їжак).
27.
Яке дерево в нас
цвіте останнім? (Липа).
28.
Чи буває пташине
молоко? (Буває, у голубів).
29.
Чи вміють слони
плавати? (вміють).
30.
Які птахи не
літають? (Страуси, пінгвіни).
31.
Які птахи можуть
замінити сторожових собак? (Гуси).
32.
Листя яких дерев
восени червоніють? (Клен, осика,
горобина).
33.
Які комахи
одомашнені людиною? (Бджоли).
34.
Що взимку їсть
жаба? (Нічого, бо спить).
35.
Чиї пісні співає
шпак? (І свої, і чужі, тому що має
здатність імітувати голоси як пташині, так і людські).
36.
Яка тварина спить
головою вниз? (Кажан).
37.
Про яких тварин
можна сказати, що вони вилазять із шкіри? (Змії).
38.
Користь чи шкоду
приносять синички людині взимку? (Користь:
розшукують під корою личинки і з’їдають).
«ХВОСТАТА» ВІКТОРИНА
Відгадайте
тварина за описом його хвоста.
* Цьому чудовому
стрибуну його хвіст допомагає тримати рівновагу.
(Кенгуру)
* На хвості
цього представника сімейства котячих є пухнастий пензлик, а в нім гострий
кігтик.
(Лев)
* Його хвостик
влітку сірий, а взимку білий.
(Заєць)
* Її хвіст
схожий на хлист, їм здорово відганяти кусючих комах.
(Корова)
* Ніс п'ятачком,
хвостик гачком.
(Свиня)
* Її пухнастий
рудий хвостик весело миготить між зелених гілок і служить своєї господині
парашутом під час стрибків.
(Білка)
* Про боягуза
кажуть, що він тремтить, як його хвостик.
(Вівця)
* Він ловив
хвостом рибу в ополонці.
(Вовк)
* У цього
велетня ніс набагато довший, ніж хвіст.
(Слон)
* Її довгий
пухнастий хвіст добре замітає сліди своєї хитрої господині, особливо на снігу.
(Лисиця)
* Для цього
річкового будівельника його хвіст є і кермом, і веслом, в ньому він накопичує
жир на зиму.
(Бобер)
* Це нічна
тварина спить, обмотавши голову хвостом.
(Лемур)
* Під хвостом
цієї тварини є залоза, яка містить дивну рідину, що огидно пахне. Коли тварина
піднімає хвіст, рідина виприскується на ворога.
(Скунс)
* Довгий голий
хвіст тварини, що нагадує щура, замінює йому п'яту лапу. Живучи на деревах, він
постійно пускає його в хід, обвиваючи чіпкими кільцями то одну, то іншу гілку.
(Опосум)
* Цей прудкий
звір має голову зайця, тулуб і передні лапи миші, задні ноги птаха, а хвіст
лева.
(Тушканчик)
* Одним помахом
хвоста вона розбила золоте яєчко.
(Миша)
* Хвіст цих
гризунів є відмінним засобом для видобутку їжі у малодоступних місцях: хвіст
просовується, занурюється в солодощі, а потім обсмоктується.
(Миші і щури.)
* Це колюче
тварина починає трясти хвостом при зустрічі з ворогом. Довгі голки при цьому
відриваються і летять на всі боки.
(Дикобраз)
* Хвіст цієї
красуні дав назву жіночій зачісці. А її хвіст розчісують, підстригають, кучері
і заплітають у коси.
(Кінь, зачіска
- кінський хвіст.)
* Він у відомій
казці втратив свій хвіст.
(Ослик, а звали
його Іа.)
* Чоботи зі
шпорами, хвіст з візерунками.
(Півень)
* Голос у цього
птаха жахливо противний, зате хвіст найкрасивіший.
(Павич)
* Ця птиця на
своєму хвості розносить новини по лісі.
(Сорока)
* Пір'я з хвоста
цієї птиці індіанці носять на голові.
(Орел)
* Цей птах може
лазити по стовбурах дерев хвостом вперед.
(Повзик)
* Ця дуже
рухлива пташка, навіть відпочиваючи, щохвилини помахує своїм довгим хвостиком.
Ця звичка і дала назву птаха.
(Плиска)
* Хвіст у цієї
пташки роздвоєний на кінці, як фрак.
(Ластівка,
косатка - сільська ластівка.)
* Слово «хвіст» є
в назві цієї птиці, а форма її хвоста сильно нагадує музичний інструмент -
ліру.
(Лірохвіст)
* Ця птиця
«співає» хвостом. І ця пісня нагадує мекання ягняти: «Бе-е-е». За це вона
отримала прізвисько «лісовий баранчик».
(Бекас)
* Цей пернатий
лікар в момент звалився б з дерева, якби не тримався за стовбур кігтями і,
звичайно ж, хвостом, який служить йому підпорою.
(Дятел)
* Хвіст у цієї
невеликої буро-сірою пташки вогненно-рудий, тому-то він і дав її таке
«вогненебезпечне» назву.
(Горихвістка)
* Йому хвіст
допомагає полювати. Удар його хвоста небезпечний навіть для великих тварин.
Покритий роговими пластинками, він важкий, як колода. Потужним хвостом це
тварина збиває жертву з ніг, підкидає вгору і ловить величезною зубастою пащею.
(Крокодил)
* Її голова
плавно переходить у хвіст, навіть шиї немає.
(Змія)
* На її хвості
лусочки утворюють брязкальце, що відбилося в його назві.
(Гримуча змія).
* Вона не
боїться втратити хвіст, тому що обов'язково виросте новий.
(Ящірка)
* Хвіст у неї
буває тільки в дитинстві, а потім пропадає.
(Жаба)
Вечір «Екологічна гра» (5-9кл.)
Екологічна гра
Мета: розширювати,
узагальнювати знання про тваринний та рослинний світ; розвивати смислову та
образну пам’ять, кмітливість, швидкість мислення; вчити працювати в колективі і
поважати думку інших; виховувати любов до природи, турботливе ставлення до неї.
Хід гри.
Вчитель: В
нас сьогодні день незвичайний.
Веселий він та природничий.
Ігри, конкурси, змагання
На кмітливість та знання.
Жарти, ребуси, лічилки.
Все це разом ─ екологічні
ігри.
Все, що оточує і не зроблено руками людей,
це природа. Спілкування з природою приносить найбільшу насолоду і радість,
викликає найпалкішу любов до рідного краю, до життя. Природа є джерелом
натхнення для художників, письменників, композиторів. Шепіт води, зелених
дібров, спів пташок, запах квітів усе це ні з чим не зрівняна природа рідного
краю. Недарма природу називають ненькою. Всі ми діти природи, та не всі добрі
до неї. Природа потребує постійної уваги, турботи. Ми повинні берегти природу,
охороняти її багатства.
Сьогодні ми проведемо гру, в якій будуть
брати участь дві команди (назви).
Правила гри.
У цій грі беруть участь дві команди. Перед
вами табло.
1 сектор
Гра
«Чорна скринька»
|
2 сектор
Гра
«Дуель»
|
3 сектор
Гра
«Зроби крок»
|
4 сектор
Гра
«Буду я природі другом»
|
5 сектор
Гра
«Так чи ні»
|
6 сектор
Гра
«Показуха»
|
7 сектор
Гра
«Знайдіть два слова»
|
8 сектор
Гра
«Що? Де? Коли?»
|
9 сектор
Гра
«Алхімік»
|
На ньому 9 секторів, що відповідають
дев’ятьом перешкодам, долаючи їх,
потрібно виконати завдання. Право вибрати перешкоду – завдання і
відкрити сектор на талові отримує та команда, яка переможе у попередньому
конкурсі. За перемогу команда отримує квітку. Переможе та команда, яка збере
найбільший букет.
Оцінювати результати гри буде авторитетне і
незалежне журі. (оголошення журі).
Тож розпочнемо гру. Спочатку наші команди
представляться (представлення команд),
капітани підійдуть до мене, для вияснення, хто ж буде першим. (тягнуть сірник, або хто перший дасть
відповідь на запитання).
Отже всіх нас чекають дев’ять етапів гри.
Гра проходить під девізом:
«Ми всі ─
діти природи!
Її ми дуже любим
І друзями
їй будем».
1-й сектор
Гра «Чорний скринька».
(У ящик
кладеться малюнок із зображенням тварини).
Ви повинні відгадати, що це за тварина.
Можете ставити питання, я відповідаю лише «так» чи «ні». Виграє та команда, яка
швидше відгадає тварину.
2-й сектор
Гра « Дуель».
На питання відповідає команда протягом 1
хвилини. Переможе та команда, яка дасть більше правильних відповідей.
Запитання 1-й команді:
1.
Скільки ніг мають
комахи? (3 пари, 6 ніг).
2.
Для чого рибі
хвіст? (Виконує функцію «керма» і
«мотора»).
3.
Найсильніший хижак
нашої місцевості? (Вовк).
4.
Хто спить з
відкритими очима? (Риба).
5.
Хто на собі ліс
носить? (Олень).
6.
На яке дерево сідає
ворона після дощу? (На мокре).
7.
Який звір після народження
залишає своїх дітей? (Зайчиха).
8.
Ластівка день
починає, а хто закінчує? (Соловей).
9.
Відомий
«будівельник» гребель? (Бобер).
10.
Бджолиний клей. (Віск).
11.
Хто важчий ─
найбільша акула чи слон? (акула китова ─
30 тон).
12.
Яка тварина
найвища? (Жираф).
13.
Яка найменша
пташка? (Колібрі).
14.
Що буде з бджолою,
коли вона вкусить когось? (Гине).
15.
Яка риба не має
луски? (Сом).
Запитання 2-й команді:
1.
Найбільша риба
прісних водойм. (Сом).
2.
Яка пташка не
висиджує і не вигодовує своїх пташенят? (Зозуля).
3.
Чим відрізняються
тварини різних видів? (будовою, формою
тіла, розміром, покривом тіла).
4.
Істотна ознака
птахів. (Пір’я).
5.
Що станеться з
кішкою, якщо їй виповнеться 7 років? (Піде
восьмий).
6.
Якої довжини язик у
дятла зеленого? (До 14 см).
7.
Чим звірі
вигодовують своїх малят? (Молоком).
8.
Хто росте протягом
усього життя? (Черепаха).
9.
Двічі родиться, а
раз умирає. (Птах).
10.
Які птахи не
літають? (Страус, ківі, пінгвін).
11.
Кого вважають
предком собаки? (Вовка).
12.
Яку тварину в Індії
вважають священною? (Корову).
13.
Які тварини
впадають у сплячку взимку? (Ведмідь).
14.
Сіро – зелені комашки, яких полюбляє сонечко.
(Тля).
15.
Очі на ногах, а будиночок на спині. (Равлик).
3-й
сектор
Гра «Зроби крок».
По одному учаснику з команди
вийдуть до мене. На столі перед командами є картки з назвами птахів (шпак, лебідь, зозуля, лелека, ластівка,
сокіл, чапля, горобець, іволга, папуга, орел) . За моїм описом птаха
команда повинна відгадати його. Хто перший відгадає, підніме картку з назвою, а
представник команди робить крок. У кого більше кроків той і переміг.
1.
Якщо прислухатися
до співу цього птаха, то можна розпізнати голоси дроздів, чечевиці, деркачів,
дятлів і багатьох інших птахів. Він вміє нявчати, як кіт, кохкати, як курка, і
навіть наслідувати вищання пилки. Його ще кличуть «північним папугою». (Шпак).
2.
Цей гарний і цінний
птах заслуговує на увагу людей і охорону. В одній з відомих дитячих казок його
назвали «гидким каченям». (Лебідь).
3.
Пташеня цього птаха
маленьке ─ 3г, але воно хоч і сліпе, несе на спині інше пташеня. Що ж воно
робить? Викидає всіх із гнізда. Ці птахи не висиджують і не виховують своїх
дітей. (Зозуля).
4.
Великий птах з
довгими ногами й прямим дзьобом, полює у місцях, багатих на воду. Про нього в
народі кажуть: «Птах, що приносить дітей (щастя)». (Лелека).
5.
Ці птахи можуть
передбачати погоду, такі собі маленькі барометри. Про них у народі кажуть:
«Низько літають над землею ─ на дощ». (Ластівка).
6.
Ловкий зір, міцні
пазурі, дзьоб гачком. Падає каменем з висоти, щоб спіймати здобич на землі. (Орел).
4-й
сектор
Гра «Буду я природі другом».
За 3 хвилини скласти правила
поведінки в природі.
5-й сектор
Гра «Так чи ні».
Швидко, по черзі команди дають
відповіді «так» чи «ні».
1.
Вода буває твердою.
(Так).
2.
Кавун ─ це ягода. (Так).
3.
Річка глибша за
море. (Ні).
4.
Рослини ─ виробники
кисню. (Так).
5.
Крокодили
відкладають яйця. (Так).
6.
Лисиця ─ хижа
тварина. (Так).
7.
Комар ─ лікарська
комаха. (Ні).
8.
Миші ─ корисні
тварини. (Ні).
9.
Крейда ─ це корисна
копалина. (Так).
10.
Під час дихання, рослини виділяють кисень. (Ні).
6-й сектор
Гра «Показуха».
По
одному учаснику з команди. Дається картка з назвами тварин. Він пантомімою
зображає тварин із запропонованого списку. Виграє та команда, яка за 2 хвилини
відгадає більше тварин.
1-а
команда 2-а команда
Ми Страус
Кіт
Метелик
Кобра
Пінгвін
Ведмідь Верблюд
Зебра
Крокодил
Кенгуру Собака
Журавель
Корова
Лисиця Мавпа
Слон Тигр
Заєць Жирафа.
7-й сектор
Гра «Знайдіть два слова».
З
поданих літер потрібно скласти два слова. Хто перший.
1. Вийміть з букета
садову квітку та лісову.
ЛОТЯНЬЮАПАКІЛНВ
2. Серед цих літер
один надокучливий, інша ─ білогруда красуня.
ЛКІМСТРОВАКА
3. Варення з яких
ягід дісталося комусь на поживу?
МВИУШХАНЯ.
8-й сектор
Гра «Що? Де? Коли?»
Дати
відповідь на запитання (1 хвилина).
По черзі кожній команді.
1. Який птах
«співає» хвостиком?
(Бекас. Піднявшись високо вгору, він стрілою кидається вниз. Своєрідно
розпушені крайні гумові пера хвоста спричиняють вібрації повітря, внаслідок
чого виникає звук, схожий на бекання вівці.)
2. Який тропічний
птах на час виведення пташенят замуровує свою самку в дупло і чому?
(Птах – носоріг. Він замуровує самку, щоб у гніздо не залізла змія або хижий птах. Через
залишений отвір самець годує самку.)
3. Чи дихає курча в
яйці?
(Дихає.
Через пори шкаралупи. Якщо яйце
пофарбувати, щільно намазати чи просто залити водою, то з нього курча не
вилупиться.)
4. Чому у дятлів
міцний хвіст?
(Тому, що вони спираються на нього, лазять по
деревах і вибирають з-під кори комах.)
5. Де виношує
потомство риба пілярія?
(В роті самець чи самка).
6. Що вам відомо
про рибу піранью?
(Живуть ці риби в усіх водоймах Південної
Америки. Найкровожерливіша з усіх хижих риб. Довжина до 30 см, але сила щелеп просто
неймовірна: риба може швидко відтянути людині пальці, навіть сталеві гачки не
витримують її зубів. Тримаються зграями.)
7. Чому «Чорною
вдовою» називають самку павука каракурта?
(Вона після запліднення поїдає самця.)
8. Як літає
колібрі?
(Хвостиком вперед.)
9-сектор
Гра «Алхімік»
Алхімік зовсім
мирний на вигляд дідуган. Займається тим, що пробує добути золото з будь-чого.
Всіх, хто потрапляє до нього, пробує отруїти. Дає випити одну із трьох склянок
на ваш вибір вгадаєте, де вода значить, вам повезло.
(Для варіантів у пробірки налито воду,
кислоту, луг.)
Підсумок.
Ось і
підійшла до кінця наша гра. Всі добре сьогодні попрацювали, сподіваюся, що всі
знання, які ви отримали, запам’ятаються. Надамо слово нашому журі. (Слово журі.)
Подякуємо командам. Ви сьогодні чесно змагалися. (Нагородження).
На цьому нашу гру завершено.
Нагороди.
Немає коментарів:
Дописати коментар