24 червня 2015 р.

Урок – залік з теми: «Покритонасінні рослини».



Урок – залік з теми: «Покритонасінні рослини».
Мета: узагальнити, систематизувати і закріпити знання учнів про однодольні і дводольні рослини, їх значення  в природі, народному господарстві та житті людини; активізувати основні розумові операції: порівняння, аналізу, синтезу, конкретизації, узагальнення, класифікації; розвивати естетичні почуття, виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: таблиці, схеми, таблички з назвами
                         Команд:«Однодольні», «Дводольні».
 Епіграф:                  Поки квіти не відцвітуть, плоди
                                  не  зав’яжуться.
                                                            (Китайське прислів’я).
                                                            Хід уроку
   Учитель: Сьогодні ми проведемо урок-залік з теми: «Покритонасінні рослини». Цей урок буде незвичайним. На ньому будуть змагатися дві команди учнів, які ми заздалегідь обрали і назвали: команда «Однодольні» і команда «Дводольні» (Ви знаєте, що за будовою насінини відділ Покритонасінні поділяються на два класи: Однодольні і Дводольні). Учні  не просто будуть змагатися, а будуть показувати, перевіряти, систематизувати, розширювати свої знання з даної теми у ігровій формі; під час цікавих вікторин.
   Отже, розпочнемо.
   Завдання 1: «Представлення команд». (1 бал.)
( Конкурс для капітанів. На столі вчителя розкладені картки з ознаками рослин двох класів покритонасінних рослин. Капітани повинні відібрати картки з ознаками відповідного класу рослин і за допомогою їх, дати загальну характеристику класу.)


Однодольні

Дводольні

Ознаки
- переважно трави;

- дерева, кущі, одно-, дво- та багаторічні трави;
- мичкувата коренева система;
- стрижнева коренева система;
- стебло трав’янисте, не здатне до потовщення;

- стебло трав’янисте чи дерев’янисте з камбієм, здатне потовщуватися;
- листки прості, з паралельним або дуговим жилкуванням;
- прості чи складні листки із сітчастим жилкуванням;
- число частин квітки кратне 3;
- число частин квітки кратне 4 або 5;
- зародок з 1 сім’ядолею.

- зародок з 2 сім’ядолями.
  
   Завдання 2. «Класифікація». 1 бал.( Хто швидше і вірно).
   Відомо, що різноманітність живих організмів вивчає наука систематика. Для класифікації організмів застосовують систематичні одиниці. Тож ваше завдання:
За розданими картками складіть систематичний ланцюжок упорядкованості таксономічних категорій..
Царство

Відділ

Клас

Порядок

Родина

Рід

Вид
·        Перша спроба класифікувати рослини здійснена давньогрецьким вченим Феофрастом (370 – 285 рр. до нашої ери). Його називають «батьком ботаніки».
·        Великий шведський дослідник природи Карл Ліней (1707─1778) запропонував систему класифікації рослинного і тваринного світу. Він ввів подвійні назви видів.

 Завдання 3. «Метелики» (1 бал) : (На уявній галявині багато квітів)
Повторення матеріалу:
 - Назвіть основні типи запилення покритонасінних?
- Як пристосувалися рослини до певного типу запилення?
   Так, більшість рослин запилюються за допомогою комах.
   Ваше наступне завдання:
На нашу галявину прилетіло багато комах. Кожна комаха має запитання. Учень з кожної команди повинен за допомогою сачка «спіймати» комаху, дати відповідь на запитання. Це принесе команді ─ 1 бал. Учні змінюються. Якщо хтось не дасть правильної відповіді, то є шанс відповісти команді, але це принесе  0,5 бала.
   Тож спробуємо.
 Варіанти запитань:
- Плід картоплі?   (ягода)
- Скільки чашолистиків, пелюсток мають квіти рослин з родини Розові?  (5)
- Суцвіття вишні    (зонтик)
- Рослина, у якої плід - збірна кістянка?  (малина)
- До якої родини належить пролісок?  (Лілійні)
- Необхідна умова для вирощування рису?  (вода)
- Хто старший – овес чи ячмінь?  (ячмінь)
- Що таке подвійне запліднення?  ( один спермій зливається з центральною клітиною, а другий з яйцеклітиною).
- Що собою представляє головка капусти?   ( видозмінена брунька з вкороченим міжвузлям і листками, що щільно налягають один на одного)

Завдання 4. «Це - цікаво!» (від 1-3 балів).
  На нитці підвішені картки з цікавими повчальними запитаннями. Учень, що ножицями відріже будь-яку картку, повинен дати відповідь. Правильна відповідь принесе команді 1 бал.
   Варіанти можливих запитань:
1.     Відомо, що Іван Грозний лікував цим печеним овочем набряк на нозі. Його з давніх часів використовували при лікуванні гнійних процесів, застуди, цинги, захворювань печінки та нирок, базедової хвороби. Відвари його лушпиння застосовували для укріплення волосся та знищення лупи. Жодна господиня не могла обійтися без нього. Про який овоч ідеться? До якої родини і класу він належить?  (Цибуля. Родина Лілійні, клас Однодольні.)
2.     Білі, фіолетові, рожеві квіти, а рослина - одна і та сама. Цими квітами прикрашала зачіску королева Франції у ХVIII ст.., а за часів Петра I у Росії цю рослину називали «земляним яблуком». Що це за рослина? До якої родини вона належить?  (Картопля. Пасльонові).
3.     Ця рослина потрапила до Європи в 1496 році. Монах Пано, мандруючи з Колумбом, привіз невідому рослину з Сан-Домінго до Португалії. З Португалії французький посол Ніко в 1560 році завіз її до Парижа, де відомий ботанік Карл Ліней назвав цю рослину на його честь ─ «нікоціана». Що це за рослина?     ( Тютюн).
4.     Щоб вшанувати пам’ять хороброї Жанни Д’Арк, французький король Карл VII «милостиво» надав родичам героїні дворянство та прізвище дю Люс. На їхньому дворянському гербі на синьому полі був зображений меч із двома рослинами по боках і вінком із таких самих квітів угорі. Це вважалося найвищою відзнакою, адже ця рослина у Франції була емблемою королівської влади. Що це за рослина?   (Лілія).
5.     Давні єгиптяни вважали ці рослини священними. Їх приносили у жертву богам разом із хлібом та м’ясом. Вони входили у щоденний раціон давньоримського солдата як рослини, що запобігають захворюванням кишечника та відновлюють сили. Їм приписували магічну здатність відлякувати «злих духів» та міфічних кровосисних істот ─ вампірів. Що це за рослини? (Цибуля і часник.)
6.     У чому суть подвійного запліднення? (один спермій запліднює яйцеклітину, другий ─ центральну клітину.)
7.     Стебла якої рослини можуть збільшуватися за добу на 1 м.? До якої родини вона належить? (Стебла бамбука. Родина Злакових.)
8.     До якої родини належить троянда?  (Родина Розові).
9.     Без зупинки назвати 6 представників рослин родини Злакові. (Жито, пшениця, овес, ячмінь, рис, кукурудза, сорго. Бамбук, цукрова тростина, пирій, мишій, очерет.)
10.                        Без зупинки назвати 6 представників рослин родини Розові. ( троянда, абрикос, яблуня, вишня, слива, шипшина, малина, суниця.)

Завдання 5. «Чорна скринька» (1.бал.) (хто перший).
   У чорній скриньці знаходиться гілка рослини з неїстівними листками. Цю рослину було присвячено давньогрецькому богові науки та мистецтва Апполону. Нею нагороджують художників, артистів і вчених на знак визнання їх успіхів. Саме звідси походить слово «лауреат». Що за рослина знаходиться в чорній скриньці»? Як її використовують у наш час? (Це лавр благородний. Як приправа.)
Завдання 6. «Лист від Барона Мюнхгаузена» (1 бал)
«Шановні учні 7 класу.
Цього листа вам надіслав Барон Мюнхгаузен - відомий мандрівник в минулому. Мої пригоди згадують люди і нині. Мандруючи по світу, я багато чого побачив, зрозумів, навчився. Перед моїми очима проходив розвиток органічного світу. Але виникнення покритонасінних (я чув, що ви саме вивчили ці рослини) - величезний стрибок уперед у розвитку рослинного світу. Дерева, кущі, одно- та багаторічні трави, суходільні та водяні рослини одягнули землю в строкату мозаїку луків і степів, у зелені ліси. Потужний розквіт покритонасінних став не тільки перемогою у світі рослин, а й передумовою бурхливого розвитку найрізноманітнішого світу тварин, зокрема птахів і ссавців. Але я не зрозумів, що зробило можливим такий розвиток покритонасінних? Розтлумачте мені, будь ласка. Можливо ваші знання допоможуть мені. Я сподіваюсь на вашу допомогу!
До зустрічі.
Ваш Мюнхгаузен.»
Завдання 7. Тестове завдання (с/р.): ( письмова перевірка знань учнів з даної теми)(час 5хв.)
1. Ознаки дводольних рослин:
а) плід зернівка;                в) мичкувата коренева система;
б) сітчасте жилкування;   г) переважно проста оцвітина.
2. Насіння формують:
а) квіткові рослини;         в) водорості;
б) мохоподібні;                 г) хвощі.
3. Родина класу однодольних:
а) Хрестоцвіті;                  в) Лілійні;
б) Складноцвіті;               г) Бобові.
4. Суцвіття кошик мають рослини з родини:
а) Пасльонові;  б) Айстрові. в) Бобові;
5. Плід стручок притаманний рослинам з родини:
а) Капустяні;                    в) Пасльонові;
б) Бобові.
6. Бактерії вступають у взаємовигідне співіснування з кореневою системою:
а) бобових;                       в) лілійних;
б) злакових.
7. Видозмінені пагони – цибулини – спостерігають у рослин з родини:
а) Злакові;                        в) Бобові;
б) Лілійні.
8. До родини Капустяні належать рослини:
а) айстри;                         в) конюшина;
б) грицики.
9. До родини пасльонові належать рослини:
а) капуста;                       в) картопля;
б) соняшник.
10. До родини Бобові належать рослини:
а) хрін;                                в) петунія;
б) люпин.
11. До родини Розові належать рослини:
а) овес;                                в) шипшина;
б) тюльпан.
12. До родини Айстрові належать рослини:
а) гірчиця;                          в) вишня;
б) хризантеми.
13. До родини Злакові належать рослини:
а) горобина;                        в) перець;
б) бамбук.
14. До родини Лілійні належать рослини:
а) цукрова тростина;          в) пирій;
б) тюльпан.
(Відповідь: 1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14
                    б   а   в   б   а   а   б   б   в    б     в     б      б    б
Завдання 8: «Ромашка» (До вчителя виходять два учні - по одному з кожної команди. По-черзі відривають пелюстки з ромашки, на яких записані терміни з даної теми. Відповідно команди записують свої терміни у зошит. Необхідно скласти кросворд з цими словами. Це і буде домашнім завданням.)
Терміни: Покритонасінні, квітка, яйцеклітина, плід, однодольні, Пасльонові, тичинка, ксерофіти, камбій, флоема, ксилема, зигота.






   Підсумки уроку.
   Оцінювання знань учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар