13 вересня 2015 р.

Всеукраїнська акція "Годівничка"



Мета проекту: розширити знання учнів про птахів, про їхню поведінку і
                           спосіб життя, роль і місце у природі, значення у житті
                          людини; розвивати допитливість, спостережливість,інтерес
                          до пташиного світу; учити замислюватися над наслідками
                          своїх дій, навчити правил поведінки у природі; виховувати у
                          школярів бережливе ставлення до пернатих друзів, бажання
                          допомогти їм узимку.
Цілі та очікувані результати:
-         дослідити видовий склад птахів, що зимують у нашій місцевості;
-         розширити знання учнів про птахів;
-         організувати підгодовування та провести спостереження за птахами і на їх основі проаналізувати інтерес птахів до запропонованих кормів.
Учасники, виконавці: учні 6 класу (члени шкільної природничо – екологічної краєзнавчої організації «Дивосвіт») Величківської ЗОШ І-ІІ ступенів: Сенін А., Дмитренко К., Макиша О., Чуйко М., Міхієнко Ю., Падалка І., Козак Я.
Місце проведення: територія школи та населеного пункту.
Час проведення: листопад 2010 – лютий 2011.
За цей час учасники проекту:
-         працювали над плануванням, аналізом спостережень;
-         оволодівали навичками спостереження за об’єктами живої природи;
-         поглиблювали знання з природничих дисциплін.


                   1.        Вступ. Давайте разом піклуватися про птахів.
   Птахи! Їх можна побачити і почути скрізь: у парках, скверах, лісах, на полях, біля водойм, у містах і селах або просто на вулиці.
   Птахи – це пісня і політ. Це голоси наших лісів, полів, гір та пустель. Їхні пісні на Землі звучать цілий рік. Їхні голоси ми чуємо вдень і вночі.
   Птахи – діти повітря, підкорювачі повітряного океану. Вони можуть піднятися вище гір і хмар, перелетіти пустелю, море, океан.
   Птахи – діти веселки. Пір’я їх переливається всіма кольорами веселки. Вони несуть радість людям.
   Птахи – частина природи, без них її краса була б неповною.
   Так, птахи є однією з найбільш розповсюджених  теплокровних тварин. Вона налічує близько 8600 сучасних видів, в Україні – близько 360 видів. Вони мають дуже велике наукове, виховне й естетичне значення. Це вірні наші помічники, захисники лісів, полів, садів від шкідників та гризунів;  є об’єктами наукових досліджень, моделями для вивчення біологічних процесів, чудовою прикрасою лісів, полів, лук, - невід’ємною, складовою частиною рідної природи. Урбанізація та руйнівні катаклізми 20 ст. значно зменшили чисельність пташиного населення, хоча сучасна людина, як і раніше, потребує товариства пернатих друзів. Тому на сьогодні досить гостро стоїть питання охорони птахів. Охороняти треба не тільки рідкісних і зникаючих птахів, а й усіх птахів, у тому числі й тих «шкідливих», яких у минулому винищували. У природі немає так званих безумовно шкідливих птахів. Пристосовуючись до умов існування, птахи можуть вступати в тимчасові суперечності з потребами людини. Отже, вирішуючи долю тих чи інших птахів, треба враховувати всі особливості їхнього життя, переглянути всі форми взаємовідносин між ними і людьми, для того, щоб в умовах сучасного науково-технічного розвитку знайти можливість зберегти світ пернатих не тільки для нинішнього, а для майбутніх поколінь.
   Перша й основна умова для дійової охорони птахів – збереження в порівняно сталому стані їхніх місць гніздування і кормової бази.
   Друга, не менш важлива умова збереження птахів – підгодівля птахів у несприятливий час, оскільки для птахів голод – одна з основних причин загибелі взимку. Адже,зима для птахів – це велике випробування. Зимові та весняні снігопади, обледеніння, природні вороги призводять до загибелі великої кількості птахів. Не так холод, як голод дуже дошкуляє тим, що залишилися зимувати разом з нами. Давайте допоможемо їм, підтримаємо їх!
    Саме тому, в нашій школі була оголошена акція «На допомогу зимуючим птахам!».
   У цій акції брали участь учні 1 – 9-х класів. Організаторами виступили учні 6 класу, члени шкільної природничо–екологічної краєзнавчої організації «Дивосвіт».
   За період проходження акції в нашій школі учасники:
-         збирали усю необхідну інформацію про зимівлю птахів, про їх видовий склад;
-         учні майстрували та розміщували на території школи та своїх дворів годівниці;
-         проводили спостереження за птахами;
-         для підготовки звіту учасники акції проводили фотографування;
-         було організовано конкурс малюнків «Допоможемо птахам взимку!»;
-         провели позакласний виховний захід «Наші зимуючі друзі»;
-         проводились бесіди «Значення птахів у природі та житті людини»;
-         після завершення акції результати та звіт оформили у вигляді проекту.


1.         Значення птахів у природі та житті людини.
Мета: розкрити значення птахів у природі та житті людини.




Фото  1. Проведення бесіди «Значення птахів у природі та житті людини.»
   Птахи відіграють важливу роль у природі та житті людини. В природних умовах, наприклад, існують складні взаємозв’язки між птахами й рослинами, з одного боку, та між птахами й іншими тваринами — з іншого. Птахи відіграють значну роль у поширенні насіння рослин. Окремі види птахів (нектарники, колібрі ), живлячись нектаром рослин або відвідуючи квітки для лову комах у них, сприяють перехресному запиленню квіток. Між птахами та іншими видами тварин у природі існують ще складніші взаємозв'язки. Одні види птахів (хижі) живляться іншими видами, сприяючи добору.
   У птахів спостерігаються різні види співжиття, коли дрібніші види птахів поселяються в колоніях більших птахів (шпаки  разом з граками, а граки — разом з чаплями). В таких випадках сильніші птахи прикривають слабкіших. Постійна присутність ластівок (а іноді шпаків і галок) біля табунів свійських і диких тварин на пасовищі пов'язана з тим, що великі ссавці принаджують багатьох комах, яких птахи ловлять у польоті.
   Комахоїдні птахи, як правило, корисні для рослин, оскільки живляться личинками різних комах, що завдають рослинам великої шкоди. Наприклад, ластівка впродовж літа знищує близько 1 млн комах, а синиця за рік — близько 6,5 млн яєць шкідливих комах. Синиця разом із пташенятами, яких вигодовує, поглинає 10 тисяч комах. Досить сказати,  що синиця за літо дає два виводки пташенят по 10-12 штук у кожному виводку.
   Жовтоголовий корольок, приміром, винищує протягом року від 8 до 10 мільйонів невеликих комах, а грак за один день на ріллі – близько 400 дротянок. Так само велику роль відіграють денні хижі птахи і сови у зменшенні чисельності шкідливих гризунів.  Сова за місяць знищує від 85 до 128 мишей, а в період вигодовування – до 180 ховрахів та 90 мишей. Мухоловки, наприклад, винищують переважно літаючих комах, а також їхні личинкові форми. Дятли їдять жуків-короїдів, заболонників, деревоточців. Пищухи, славки, дрозди та інші комахоїдні птахи можуть з’їдати за день комах, що дорівнює, а іноді перевищує масу їхнього тіла. Ще більше з’їдають комах пташенята комахоїдних птахів. Приріст маси пташенят під час перебування в гнізді може за добу сягати подвійної маси їхнього тіла. Чи знаєте ви, наприклад, що горобці, хоч і живляться зерном, але  ціле літо і весну вигодовують своїх пташенят шкідливими комахами, приносячи цим неабияку користь нам, людям.
   Проте є птахи (осоїди), що живляться корисними для рослин комахамизапилювачами (бджолами, джмелями), обламують гілки для будування гнізда (граки), продовбують кору й деревину (дятли), а також є природними резервуарами збудників хвороб людини.
   У житті людини птахи мають велике значення, що виявляється у величезній ролі свійських птахів у сільському господарстві та птахів взагалі у знищенні шкідників сільського господарства. Птахи також становлять значну промислову і естетичну цінність.
   Завдяки деяким особливостям нервової системи птахів у них розвинулися певні властивості «яснобачення», яке наука ще не змогла достатньою мірою пояснити. На цьому реальному грунті ще в далеку давнину виник культ птахів, які здатні «передбачати майбутнє». Цей культ підсилювався такими фактами, що птах народжується з яйця, яке вважалося початком усього сущого; він піднімається вгору, а отже, ближче до Бога та ін.
   Обожнювання птаха відбулося у давньоєгипетській релігії, де сокіл означав священний символ Сонця. Йому присвячувалися храми. Вбивство сокола вважалося важким гріхом.
   У Давній Греції розвинулась орнітомантія – ворожіння за допомогою птахів. Ворожили за криком, польотом, посадкою, поведінкою та нутрощами домашніх і диких птахів. У цій країні такому ворожінню надавалося велике суспільне значення. В Україні  відома народна орнітомантія у вигляді ворожіння «на курку» та «півня»: як вони дзьобають зерно, коли і як співають, якого кольору курка потрапить в курнику вночі в руки та ін. Ознакою великого нещастя вважалося, якщо курка зненацька заспіває півнем.
   У давніх слов'ян символом сили був сокіл. В їхній міфологи він перебував на верхівці світового дерева. Полювання з ним – атрибут княжого двору, знаті. Сокіл у фольклорі протиставляється вороні, як втіленню злих, темних сил: «Де соколи літають, там ворону не пускають». У пізнішому українському фольклорі сокіл символізує козацьку силу й честь.
   Християни особливого значення надають голубу, який символізує моральну чистоту і є втіленням Святого Духа.
   Отже, зробимо підсумок.
Значення птахів у природі:
-          птахи відіграють дуже важливу роль, як складова частина природних угруповань організмів;
-         -  птахи беруть активну участь у коло обігу речовин;
-          за допомогою птахів запилюються більшість квіткових рослин;
-          хижі птахи поїдають мишоподібних гризунів – шкідників сільськогосподарських  рослин.

та в житті людини:
-         використовують, як продукт харчування;
-         для отримання теплого, легкого пуху;
-         естетичне використання.
Фото  2. «… синички,
щодня мають з’їдати
біля чверті їх власної
ваги .»



1.        Конкурс малюнків «Допоможемо птахам взимку!»
   Зима для птахів – це велике випробовування. Дехто відлітає в теплі та багаті на корм краї, а ті , що залишаються зимувати, по-різному пристосовуються до зменшення, а то й до майже повного зникнення кормів. Тож саме вони потребують найбільшої допомоги.
   Щоб допомогти пташкам взимку, ми провели конкурс малюнків. (Додаток 1). А саме це і спонукало учнів та вчителів нашої школи до виготовлення годівничок.
                                                                                     Фото 3. Малювати ми
                                                                                   вміємо і дуже любимо!





Фото 4.  Учні нашої школи взяли активну участь у цьому конкурсі.

  






1.        Виготовлення годівниць та підгодівля птахів.
   Горобці, синички, дятли снігурі, дрозди горнуться взимку до людських помешкань в очікуванні нашої допомоги. І якщо нині ми не допоможемо їм, то хто допомагатиме нам весною й влітку у боротьбі зі шкідниками.
   Найголовніше, щоб у годівничці завжди був корм, а її конструкція не так важлива. Проте слід враховувати складні погодні умови, корм має бути захищеним від опадів та вітру. Годівнички мають надійно кріпитися до дерев чи підвіконня, не слід розміщувати годівниці на землі чи низько над нею, щоб не приваблювати котів.
   Виготовити годівнички можна із дощечки, по краях якої робляться невеликі бортики (щоб корм не розсипався). Краще виготовити годівницю з дахом у вигляді будиночка, чим запобігається засипання корму снігом (Фото 7,8 ).
   Виготовляють також годівниці з підручних матеріалів: звичайної пластикової пляшки (Фото 5, 9, 10), пластикового відерця (Фото 11.), пакету з-під молока чи сок. Вирізаємо один отвір або декілька (на ваш розсуд) і підвішуємо до дерева. Залишилось насипати корму. І ось годівничка готова! Годівниці можуть бути різної конструкції. Прикріплюються вони до дерева, на балконі чи біля вікна за допомогою мотузок.
Фото 5.Найпростіший варіант годівнички — це звичайна пластикова пляшка.




















Дуже гарну і практичну годівничку можна зробити зі скляної банки (Фото 6). Її треба закрити кришкою, в якій зробити отвір. В горизонтальному положенні годівничку за допомогою дроту чи мотузок закріпити на дереві або в будь-якому іншому місці. Потрібно не забувати , що запаси їжі потрібно постійно поповнювати!




                                       Фото 6 . Годівничка зі скляної банки.





 
Фото 7. Годівничка «Будиночок» Ананченка Руслана 5 клас.


Ананченко Руслан:“Я змайстрував  годівничку. Робити її мені допомагав дядько. Повішу годівничку біля вікна, щоб щодня спостерігати за птахами”.
Падалка Іван (6 клас): « А я годівничку виготовив на гуртку під керівництвом Володимира Олександровича. Мій виріб мені подобається! Думаю, що він принесе великої користі в підгодуванні пташок».

                                                                               


 





  




  Фото8. Падалка Іван зі своєю годівничкою.




                                                                         Фото 9. Лось Петро: « Я теж   
                                                                             придумав  зробити годівничку,
                                                                             щоб пташки взимку не померли
                                                                             з голоду. Я зробив її з
                                                                             пластикової  пляшки .»


Фото 10. А учні 2 класу на подвір’ї школи організували 5 таких «пташиних їдалень». Постійно слідкують за наявністю корму в них.



Фото 11. А цю годівничку виготовила Вікторія Анатоліївна(вчитель біології). Вона кожного року зі своєю родиною підгодовує пташок у своєму садочку.




   У кого ще нема власної годівниці, той за прикладом друзів уже міркує, як її виготовити.
   Виготовити годівнички зовсім не складно, а вдома завжди знайдеться, що в них покласти. І врятовані вами пташки віддячать навесні і влітку своїм дзвінким співом, а також знищуватимуть шкідливих комах.

Сильні морози і глибокий сніг зробили життя птахів дуже важким, але наші годівнички допоможуть птахам перезимувати!
1.        Спостереження за птахами.
   Спостерігати за птахами в годівниці дуже цікаво. Можна використовувати бінокль, та слід враховувати, що птахи – надзвичайно рухливі створіння і швидко перелітають з місця на місце, тому вони можуть швидко зникнути з поля зору. Також можна спостерігати, повільно наблизившись до годівнички на відстань, яка дозволить їх роздивитися. Не слід робити різких рухів, розмовляти надто голосно, щоб не відлякувати птахів. Якщо годівничка розміщена на підвіконні, або біля вікна (Фото 6, 11), то буде зручно спостерігати  з вікна, залишаючись при цьому в теплому приміщенні не поміченими пташками.
   Для з’ясування видів використовуємо визначник для птахів. Всі спостереження записуємо у зошит. Обов’язково занотовуємо дату і час спостереження, погодні умови, кількість особин кожного виду, яку їжу вони споживають, якусь незвичайну або цікаву поведінку, опис птаха, якого не змогли визначити. Також можна відзняти фото- та відеоматеріали про птахів, яких вдалося залучити до годівниць.
   З самого початку, птахи невпевнено,  з боязливістю відвідували ці їдальні. Але плавно збільшувалася кількість їх прильотів щодня. Вони звикали до нових умов і постійної наявності корму. Найбільше відвідували пташки годівнички в морозні та сніжні дні.   Корм треба підсипати систематично, це приваблює птахів, і вони прилітають щодня. Особливо корму має бути вдосталь під час ожеледиці та сильних снігопадів, бо в таку негоду головним джерелом харчування для птахів лишаються тільки годівниці.
   Крім видової різноманітності птахів, цікаво було спостерігати, чим полюбляють вони ласувати (Фото 12  ).



                                     Фото 12. Зимовий корм для птахів.
   Наведемо таблицю оцінки зимових кормів для птахів які ми використовували.(Табл. 1.); («0» - не їдять, «5» - їдять найкраще):





             Корм
Види птахів
Соняшник давлений
Соняшник цілий
Пшоно
Пшениця
Білий хліб
Сало
1.Синички.
2.Горобці.
3.Снігурі.
5
5
5
2
4
5
1
5
2
4
5
4
3
5
0
5
1
0

   Найбільше птахи полюбляють несмажене насіння соняшнику, його краще ледь-ледь подавити качалкою. Пшоно, просо та пшеницю (Фото 12  ) їдять синиці та горобці, крихти сухого білого хліба – чудовий корм для багатьох птахів, а чорний  - шкідливий для всього птаства. Сире несолоне сало приваблює синичок. Сало можна підвішувати на мотузці, закріпляти дротом чи булавкою (Фото 6) .
   Узимку такі дрібні птахи, як синички, щодня мають з’їдатим біля чверті їх власної ваги для того, щоб вижити. Відтак вони значною мірою залежать від їжі, наданої людиною.

   А ще, спостерігаючи за птахами,ми перевірили народні прикмети:
«Птахи відлітають пізно – зима буде теплою.»
«Птахи настовбурчили пір’я – буде негода.»
«Снігурі під вікном цвірінькають – на відлигу».
«Синиця до хати – зима у двір».
«Горобці дружно цвірінькають – на відлигу».
«Горобці ховаються в укриття – на мороз або заметіль».
«Горобці перелітають зграйками з місця на місце – перед сильним вітром».
«Гуси, качки ховають дзьоб під крило – на холод».
«Зимою ворони літають і кружляють зграями – буде мороз».
1.        Гості годівниці. (Додаток 2).
   Синиця велика.  Один з найчисельніших видів птахів наших міст, живе скрізь, де є деревна рослинність. Гніздиться не тільки в парках, скверах, дворах, але й на вулицях. Для гніздівлі може обрати самотньо розташоване дерево, облаштувати собі житло в щілині будівлі, у залізній трубі, поштовій скриньці тощо. Осілий птах, але рік у рік здійснює масові міграції. Вид вимагає особливої турботи. Необхідно не тільки охороняти гнізда і самих птахів, а, насамперед, збільшувати число нових місць гніздівлі. Для цього на деревах розвішувати дуплянки та синичники. Синиця – це комахоїдний  птах, проте кращою зимовою підкормкою для неї є насіння проса, соняшнику, пшениці або шматочок сала на мотузці.
   Синиця блакитна. Звичайний вид нашої місцевості. Гніздиться в лісопарковій зоні, на зиму збирається в міських парках, поблизу сіл, особливо там, де птахів регулярно підгодовують. Для гніздівлі використовує дупла дерев листяних порід. В умовах міст і сіл може гніздитися і в ліхтарних стовпах. Осілий птах. Вид вимагає особливої охорони – не тільки місць гніздування, а й розвішування дуплянок. Підкормка взимку така ж, як і для великої синиці.
   Повзик. Нечисленний, але досить звичайний вид нашої місцевості. «Цивілізованих» парків, садів уникає, але гніздиться в лісопарковій смузі, хоча взимку в пошуках корму прилітає в місця, де регулярно годують синиць. Гнізда розташовує, як правило, у дуплах дерев, які облаштовує на власний смак. Як і його родичі синиці, повзик – комахоїдний птах, що добуває дрібних комах під корою дерев. Узимку свій раціон він істотно доповнює насіннєвим кормом. При цьому птах втрачає властиву йому обережність і близько підпускає людей. Необхідно охороняти місця гніздування. Підкормка взимку така сама, як і для синиці.
   Чорний дрізд. Це осілий птах, що зимує там, де і гніздиться. Основною їжею взимку для нього є ягоди і насіння рослин. Чорний дрізд – це кращий співак. Його дуже мелодійну, голосну і водночас сумну пісню можна почути з березня до липня. Найкраща підкормка для дроздів – це ягоди калини чи горобини, зібрані в пучечки, або горішки, ягоди чи насіння, засипані у спеціальні сітки-годівниці, які розташовують на деревах.

   Снігурі. Це перелітні птахи, які гніздяться у хвойних лісах півночі Європи. Зграйки цих птахів кочують по наших містах з жовтня по квітень, їдять ягоди горобини, сухі плідники дерев і насіння бур’янів. Навесні снігурі охоче клюють набряклі бруньки. Птахи декоративні, красиві, традиційно вважаються символом зими. За народними прикметами, поява снігурів поблизу людських осель віщує снігопади – звідси і назва птахів. Методи підгодівлі взимку найрізноманітніші – звичайні годівниці, вивішування пучечків ягід горобини і калини, заготовлених восени, а також ягоди чи горішки, засипані у спеціальні сітки.

   Омелюх. Перелітній птах північної Європи. Великі зграї цих птахів з’являються в наших містах пізньої осені і залишаються до весни. Харчуються ягодами горобини і калини, а також омели, за що й одержали свою назву. Омелюхи є прикрасою зимового пейзажу і вимагають особливої охорони. Підкормка взимку така сама, як і для снігура.



1.        Позакласний виховний захід           
                                    «Наші зимуючі друзі»
Мета: забезпечити цільність сприйняття оточуючої дійсності, формувати різностороннє уявлення про світ птахів, розвивати позитивно-емоційне ставлення до природи рідного краю, бережливе ставлення до всього сущого на Землі.



Фото  13. «Наші зимуючі друзі» проведення виховного заходу.
   Ведучий:   З настанням холодів птахи збираються у великі зграї і відлітають у теплі краї. Ластівки, шпаки, жайворонки, дрозди, солов'ї, лелеки з нашої країни летять зимувати в Африку. Під час перельотів птахи знаходять дорогу, орієнтуючись по сонцю та зірках.  Не відлітають на зиму дятли, сороки, ворони, галки, сойки, синиці. Вони взимку знаходять для себе корм. Це насіння лободи, щириці, подорожника. Сутужно птахам буває тоді, коли снігом занесені поля, сади, парки, ліси. У цей час їм дуже потрібна допомога. 
   А чи знаєте ви птахів, які зимують у нас?


   Давайте поговоримо про них.
Учень 1: Синичка.
Загадка.   Жовті груди маю
                  І за день комах з'їдаю,
                  Скільки важу сама.
                                                        (Синичка.)
Розповідь учня. У синички ошатна жовта сорочка, чорний галстук, зеленувата спинка, яскраво-білі щічки, чорна шапочка. Синичка дуже рухлива. Причепившись до тонісінької гілочки, вона може провисати вниз головою. Це можливо тому, що в неї довгі кігті на лапках. Гострим довгим дзьобом синиця дістає з тріщин на деревах для себе поживу: комах, їхні личинки. А взимку пташки їдять насіння. Гнізда мостять у дуплах, штучних дуплянках або в синичниках.




   Відповідь учня доповнюють інші учні, оцінюють його відповідь – повна, неповна, змістовна, цікава.
Учень 2: Дятел.
   А друга пташка загадала про себе ось яку загадку:
Б'ється, стука молоток,
Поправляє нам садок.
                                              (Дятел.)
Розповідь учня. Дятел – птах середніх розмірів. Зверху його тіло чорне, з двома великими білими плямами на крилах. На крилах і крайніх перах хвоста – поперечні білі смужки. У молодих птахів на голові червона шапочка. Знизу тіло рудувато-біле, підхвістя – яскраво-червоне. Лапки – чотирипалі (2 пальці розміщені вперед, 2 – назад). Політ хвилеподібний, пташка після декількох взмахів складає крильця і летипь знижуючись, а потім знов набирає висоту. Живе в лісах і парках. Гніздиться виключно в дуплах сухих та живих дерев. Живиться комахами, узимку – насінням хвойних дерев. Це дуже корисний птах наших лісів; він нікуди не летить на зиму і працює кожний рік, знищуючи шкідників.

Учень 3:  Снігурі.



Розповідь учня про снігура. Снігурі – червоногруді пташки з чорною шапочкою на голові. Прилітають до нас із далекої півночі. Узимку їдять різні ягоди, насіння бур'янів. Коротким і товстим дзьобом снігурі вилущують насіння ясеня, горобини. Гніздяться у хвойних лісах. Снігурі довірливі птахи. Вони співають нескладні пісні, які можна почути взимку. Ці птахи – окраса нашої природи. А чому цих пташок назвали так?
Подивися: у дворі
В чорних шапках снігурі,

Ще й червоні фартушки
Одягли собі пташки.
Значить, сніг і холоди
Наближаються сюди,
Снігурами через те
Їх тепер і ви звете.
  
Учень 4:  Сорока.
Розповідь учня про сороку (демонстрація малюнка). Ми легко впізнаємо цього птаха за чорно-білим вбранням. Чорне пір’я, особливо на хвості, має металічний відблиск. Самка і самець забарвленням не відрізняються. Голос – голосне стрекотіння і пискливі викрики. Співає мало, в основному вкінці зими, ранньою весною.
    До яких тільки хитрощів, до яких тільки вивертів не вдаються птахи, щоб відвернути увагу від своїх гнізд. Виявляється, сороки будують ще й додаткові, фальшиві гнізда. Варто лише подивитись на справжнє гніздо, як хитруни залишають їх і летять до фальшивих, прагнучи відвести непроханого гостя від своїх гнізд.
Учень 5: Горобець.
Розповідь учня. Горобець – жвавий, життєрадісний, винахідливий і товариський птах. Без нього міський пейзаж значно сумніший. Відомо, що за сезон самка відкладає втричі і навіть вчетверо більше яєць, ніж потрібно для продовження роду при спокійному житті. Дійсно, життя в місті поруч з людиною сповнене непередбачуваних поворотів, небезпек. Горобець сміливий і безстрашний при захисті дому. Він може дати відсіч сильному і небезпечному загарбнику чужих гнізд. Сміливо відбивається від шпака, буває жорстоко побитий, але не підкоряється великому і сильному агресорові. Відчайдушні бійки між самими горобцями не такі часті, як у птахів, що захищають гніздову територію. Горобець якось без інтересу дивиться на залицяння холостяків за його самкою, будучи впевненим у її неприступності і вірності. Але коли залицяльників стає не два і не три, він кидається на допомогу, відтягуючи за пір'я найбільш настирливих, але не перетворює цю допомогу в бійку. Не помічено справжніх бійок і через корм, тут справа не йде далі дріб'язкових погроз. Якщо шматок горобцеві під силу, то він, схопивши його, відлітає, і за ним ніхто не женеться, як у ворон. Ніхто не спробує відібрати здобич у сусіда, якщо він просто тримає її в дзьобі: це його власність. Але якщо впустить, кинуться всі. А якщо корму дуже багато, то
горобець не поспішить надзьобатися проса або пшона наодинці – спочатку злітає за своїми.


   Ведучий:    А зараз проведемо з вами вікторину та позагадуємо загадки про птахів.
                                                               Вікторина  (Фото 14).
·        Яких птахів називаємо перелітними?
·        Чому вони відлітають?
·        Яких птахів називають зимуючими?
·         Які птахи восени наближаються до людських осель?
  • Назвіть дев'ять видів осілих птахів нашої місцевості (синиця велика, сорока, дятел строкатий, повзик, ворона, сич, сова, пугач, горобець).
  • Який осілий птах вигодовує пташенят узимку? (шишкар)
  • Чим корисний горобець? (Живиться комахами в період розмноження.)
  • Які птахи прилітають до нас? (Омелюхи, снігурі, синички.)


  • Яких дятлів ви знаєте? (Строкатий, чорний, зелений.)
  • Самець якої пташки на току ніби каже: «Спать пора»?
Фото  14  . Приймаємо участь у вікторині.



                                                                  Загадки
1.Біла латка, чорна латка по березі скаче. Хто це? (Сорока-білобока).
2.Маленький хлопчик у сірій свитині по дворах літає, крихти, збирає. Хто це? (Горобець).
3.В'ється, стука молоток, поправляє ним сучок. Хто це? (Дятел).
4.Маленький, сіренький, на соняшник сів надзьобався добре, й далі полетів
(Горобець)


5.В’ється, стука молоток поправляє наш садок .   (Дятел)
6 Швидко скрізь цей птах літає, безліч мошок поїдає , за вікном гніздо будує
тільки в нас він не зимує.        (Ластівка)
7.Біла як сніг, чорна як жук вертеться як біс і повертає в ліс . (Сорока)
   Ведучий: А чи знаєте ви прикмети, пов’язані з нашими пернатими друзями? (діти називають прикмети).Можна назвати початок прикмети, а учні повинні продовжити. Наприклад:
Прикмети
1.     Галки збираються у великі зграї і сильно кричать – (на мороз і ясну погоду)
2.     Сорока літає поблизу житла і лізе під стріху – (буде віхола).
3.     Ворони влаштовують у небі хороводи – (на снігопад)
4.     Якщо заспівав снігур, а сорока сховалася під стріху – (чекай хуртовину)
5.     Гуси і качки купаються в снігу – (на відлигу і вітер)
6.     Гуси сидять, поховавши голови під крило – (буде похолодання)
7.     Півні дружно співають – (на відлигу)
8.     Кури хвостами махають – (на вітер)
   Ведучий: На завершення пропоную гру “ПЕРЕЛІТНІ І ЗИМУЮЧІ ПТАХИ”  (Фото 15).

1. лелека
21. камінка
2. чапля
22. синиця
3. бугай
23. соловей
4. баклан (подекуди зим.)
24. горихвістка
5. дикі гуси
25. дрізд
6. яструб (зим.)
26. вівчарик
7. куріпка (зим.)
27. очеретянка
8. кулик
28. повзик
9. бекас
29. малинівка
10. мартин (подекуди. Зим.)
30. ворона
11. горлиця
31. галка
12. ластівка
32. грак
13. стриж
33. сорока
14. сова
34. шпак
15. сич
35. горобець
16. рибалочка (подек. Зим.)
36. коноплянка
17. дятел
37. корольок
18. жайворонок
38. оляпка
19. трясогузка
39. одуд
20. зяблик (подек. Зим.)

 (Діти стають в коло:  потрібно плеснути  в долоні, коли серед перелітних птахів буде названа зимуюча пташка.)

Фото  15 . Гра «Перелітні і зимуючі птахи».




8.     Твір – розповідь  (Учениці 6 класу Чуйко Марії)




«Догляд за перелітнім птахом, який змушений зимувати у нас»
   Це сталося на початку осені 2009 року. Тато поїхав косити корові траву і мене взяв із собою. І от  тато косить, а я збираю. Навколо тихо-тихо. Але раптом чую здивований голос тата: «Машо, йди сюди! Швидко!»  Я прибігаю, бачу, що в траві лежить і не тікає лелека. Ми забрали його додому. Вдома птаха обстежили і зрозуміли, що в мого Бусі (так ми потім назвали лелеку) немає пів-крила. Тато помазав крило зеленкою і посадив лелеку до загорожі.  Мама зателефонувала до зоопарку, але там відмовилися забрати птаха, сказавши, що він може бути хворим.
   З тих пір Буся живе у нас, Вся сім’я дуже полюбила лелеку.
   В перші дні  Буся всіх боявся, нічого не їв. Тому приходилося годувати його силоміць Згодом лелека звик. В теплу пору року птах живе на погребні, а взимку в сараї. Звичайно, спочатку на ніч його потрібно було заганяти до сараю, але поступово він озвичаївся, вивчив місце ночівлі і сам почав заходити.
   Годувати його не легко: їсть він м’ясо, свіжу рибу, жаб, свіже сало полюбляє.
Рибу купуємо на базарі, інколи односельці свіжу рибу маленьку продають дешевше.
   Були цікаві і водночас «трагічні» історії. Одного дня влітку забулися закрити хвіртку на погребню, і Буся вийшов у господарський двір, а ввечері бабуся недорахувалася одного маленького каченяти, мого улюбленого, якому я навіть дала ім’я. Спочатку ми не думали, що його міг з’їсти лелека, але наступного дня мама побачила, як Буся тягав курку за крило.
   Іншого разу дідусь почув, як чогось дуже кричав наш сусід, дядько Василь. Виявилося, що мале курча дяді Васі пролізло через щілинку у наш двір, а лелека відразу його цапнув і проковтнув.
   Ось уже півтора року Буся живе у нас. Крило у нього не загоїлось, тобто не відросло, він ніколи не зможе полетіти.
                                                                           







 

Фото 16. «…в теплу пору року птах живе на погребні,…»



















8.     Висновок.
   Під час проведення акції «Допоможемо птахам взимку!» , ми :
-         Проаналізували екологічні фактори, які впливають на зимуючих птахів.
-         Дослідили видовий склад птахів, що зимують поряд з нами.
-         Оволодівали навичками спостереження за об’єктами живої природи.
-         Працювали над плануванням, аналізом та написанням звітів спостережень.
-         Поглиблювали знання з природничих дисциплін.
-         Організували та провели конкурси малюнків, творів, годівниць; ряд позакласних виховних заходів.
-         А головне, організували підгодовування птахів в зимовий період. Справжнім подарунком для пернатих є годівничка, адже підгодовування птахів сприяє збереженню чисельності видів і, крім того, дає можливість спостерігати за ними. Тому, закликаємо:
Про зимуючих птахів, друже, пам’ятай,
Годувати взимку їх ти не забувай.
Небагато треба їм, жменька лиш зерна,
Лиш одна! І не страшна буде їм зима.
Скільки гине взимку їх, аж болить душа,
Але в серці є для них крапелька тепла.
В теплий край вони могли,
В вирій полетіть,
Та лишилися з людьми
Холоди терпіть.
Ви привчіть в морози їх
До свого вікна,
Щоб весну вам принесла пісня їх дзвінка.





9.     Використана література.


1.     Благосклонов К.Н. Охрана и привлечение птиц. – М.:  Учпедгиз, 1957. – 147.
2.     Воїнстенський М.А. Птахи. – К.: Рад. шк.., 1984.
3.     Кременецький Н.Г. Учебно – полевой практикум по зоологи позвоночных. – М.: Учпедгиз, 1961. – 151с.
4.     Любарова В. Горобець на п’єдесталі //Паросток. – 2002. - №2 (35).
5.     Новак В.О., Новак Л.М. Орнітофауна Хмельницької області. – Хмельницький:Майбуття, 1996.
6.     Новак В.О., Новак Л.М. Пізнай світ птахів. – Голосків, 1996.
7.     Околітенко Н. Як важливо бути серйозним //Паросток. – 2002.- №3-4.
8.     Охорона природи/За ред.. В.М.Бровдія. – К.: Генеза, 1997.
9.     Птах //Шнформаційний бюлетень Українського товариства охорони природи. – 2003. - №1.
10.                       Райков Б.Е. Зоологические экскурсии. – Л.: Учпедгиз, 1956. – 695с.
11.                      Смогоржеаський Л.О. Пернаті Друзі. – К.:Рад.шк.. 1977.
12.                      Сморжевський Л.О., Федоренко А.П. Охорона та приваблювання птахів. – К.: Рад.шк,, 1986.
13.                      Фельстат С. Летела птица. – М.: Мир, 1974.













Немає коментарів:

Дописати коментар