24 червня 2015 р.

Календарно - тематичні планування з біології та природознавства

                            Календарно - тематичні планування на 2022- 2023 н.р.

 

Календарно-тематичне планування
курсу «Біологія» для 9 класу
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9 класи.
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Підручник: Біологія: підруч.для 9 кл.загальноосвіт.навч.закл./В.І.Соболь. - кам'янець – подільський: Абетка, 2017. – 288 с.:іл
  70 год на тиждень, з них -  2 год резервні.
                                   (лабораторні роботи – 1
                                      Лабораторні дослідження - 3
                                      Практичні роботи – 3
                                      Проекти - 2
                                      Контрольні роботи – 2)

п/п
Теми уроків
Лабораторні роботи,дослідження,проекти
Дата

Вступ (орієнтовно 2 год)
1
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук.


2
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень


Тема 1. Хімічний склад клітини (орієнтовно 8 год)
3
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.


4
Органічні молекули.
Поняття про біологічні макромолекули – біополімери.


5
Білки, їхня структурна організація та основні функції.



6
Ферменти, їхня роль у клітині.

Лабораторні дослідження 1:
Властивостей ферментів

7
Вуглеводи


8
Ліпіди.


9
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації.
АТФ.

Практичні роботи
№ 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот

10
Узагальнення


Тема 2. Структура клітини (орієнтовно 6 год)
11
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії.



12
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана
Лабораторні роботи
1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин

13
Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма .



14
Структура еукаріотичної клітини: основні клітинні органели.



15
Ядро, його структурна організація та функції.



16
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина.





17
Обмін речовин та енергії.
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах.



18
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання.



19
Фотосинтез: світлова та темнова фаза


20
Хемосинтез.



21
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах


22
Контрольна робота №1


Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (орієнтовно 11 год)
23
Гени та геноми.



24
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів.


25
Транскрипція.
Основні типи РНК.



26
Генетичний код. Біосинтез білка.



27
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК.



28

Практичні роботи
2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції

29
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. Рекомбінація ДНК.

Лабораторні дослідження 2:
фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі).


30
Статеві клітини та запліднення.



31
Етапи індивідуального розвитку.


32
Етапи індивідуального розвитку.


33
Узагальнюючий урок з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації»


Тема 5. Закономірності успадкування ознак (орієнтовно 10 год)
34
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі.


35
Закони Менделя.



36
Ознака як результат взаємодії генів.

Практичні роботи
3. Складання схем схрещування.


37
Поняття про зчеплення генів і кросинговер.




38
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.



39
Форми мінливості.

Лабораторні дослідження 3
мінливості в рослин і тварин.


40
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій.



41
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування.

Проект 1
Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня)

42
Сучасні методи молекулярної генетики



43
Узагальнюючий урок з теми «Закономірності успадкування ознак»


Тема 6. Еволюція органічного світу (орієнтовно 7 год)
44
Популяції живих організмів та їх основні характеристики.


45
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін.



46
Механізми видоутворення.



47
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна.
Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції.



48
Еволюція людини. Етапи еволюції людини.



49
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя


50
Узагальнюючий урок з теми «Еволюція органічного світу»


Тема 7. Біорізноманіття (розглядається опційно, орієнтовно 4 год)
51
Основи еволюційної філогенії та систематики.



52
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти.


53
Огляд основних еукаріотичних таксонів



54
Неклітинні форми життя: віруси.


Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (орієнтовно 7 год)
55
Екосистема. Різноманітність екосистем


56
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.



57
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.



58
Стабільність екосистем та причини її порушення.



59
Біосфера як цілісна система.
.



60
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища
Проект 2(дослідницький)
Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості

61
Узагальнення знань


Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини (орієнтовно 6 год)
62
Введення в культуру рослин Одомашнення тварин.


63
Поняття про селекцію. Методи селекції рослин Методи селекції тварин.


64
Огляд традиційних біотехнологій.


65
Основи генетичної та клітинної інженерії.


66
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині.


67
Генетично модифіковані організми


68р
Узагальнюючий урок з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини»



69
Узагальнення Основні загальні властивості живих систем


70р
Повторення вивченого



Календарно – тематичне планування
                                      Курсу «Біологія» для 8 класу
Складено згідно з навчальною програмою (оновленою) для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9 класи.
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
ПідручникСоболь В.І. та ін.Біологія : підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. – Валерій Соболь– Кам’янець - Подільський : абетка, 2016. – 288 с.:іл..
(70 год – 2 години на тиждень, із них 4 години – резервні)
Лабораторні дослідження – 10
Дослідницький практикум – 5
Проекти – 4
Лабораторні роботи – 1

п/п
Теми уроків
Лабораторні роботи,дослідження,проекти
Дата

Вступ(2 год.)
1
Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини.


2
Значення знань про людину для збереження її здоров’я.


ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА (орієнтовно 7 год)
3
Організм людини як біологічна система. Різноманітність клітин організму людини
.


4
. Тканини. Органи. Фізіологічні системи

Лабораторне дослідження 1:
ознайомлення з препаратами тканин людини

5
Поняття про механізми регуляції.


6
Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.


7
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони.


8
Імунна регуляція.


9
Узагальнення знань


ТЕМА 2. ОПОРА ТА РУХ (орієнтовно 6 год)
10
Значення   опорно-рухової системи, її будова та функції.. Кістки, хрящі. З’єднання кісток.

Лабораторні дослідження 2
 мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин;

11
Огляд будови скелета


12
Функції і будова скелетних м’язів Основні групи скелетних м’язів.


13
Робота м’язів.   Втома м’язів
Лабораторні дослідження 3
розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні;
впливу ритму і навантаження на розвиток втоми.

14
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком.
Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи.
Профілактика порушень опорно-рухової системи.


15
Проект 1 (за вибором)
Гіподинамія – ворог сучасної людини
Рухова активність - основа фізичного здоров’я



ТЕМА 3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ (орієнтовно 3 год)
16
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого.


17
Харчування та обмін речовин.

.Дослідницький практикум
№1.Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла.

18
Їжа та її компоненти.
Склад харчових продуктів.
Значення компонентів харчових продуктів.
Харчові та енергетичні потреби людини.
Проект 2
Збалансоване харчування.

ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ (орієнтовно 6 год)
19
Значення травлення. Система органів травлення.


20
Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування.
Процес травлення у ротовій порожнині

Лабораторні дослідження 4
зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями)
Дослідницький практикум
№2Дія ферментів слини на крохмаль.

21
Процес травлення в шлунку і кишечнику.


22
Регуляція травлення.


23
Харчові розлади та їх запобігання.
.

24
Узагальнення знань по темі Обмін речовин» «Травлення»


ТЕМА 5. ДИХАННЯ (орієнтовно 4 год)+1 р
25
Значення дихання.   Система органів дихання.


26
Газообмін у легенях і тканинах.


27
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.


28
Профілактика захворювань дихальної системи.


29
Контрольна робота №1


ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН (орієнтовно 7 год)
30
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа
Лабораторні роботи  1:
1.Мікроскопічна будова крові людини.

31
Зсідання крові. Групи крові та переливання крові.


32
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація.. Алергія. СНІД.


33
 Система кровообігу.
Серце: будова та функції. Робота серця


Лабораторні дослідження 5:
вимірювання частоти серцевих скорочень
Дослідницький практикум
№3.Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня.

34
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові


35
Кровотечі.   


36
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.


37
Узагальнення по темі « Транспорт речовин»,


ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ (орієнтовно 4 год)
38
Виділення - важливий етап обміну речовин. 
Будова і функції сечовидільної системи.


39
Захворювання нирок та їх профілактика.


40
Значення і будова шкіри. Терморегуляція.


41
Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі.
Захворювання шкіри та їх профілактика
Проект 3
Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання  правил догляду за власною шкірою.

ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ.
НЕРВОВА СИСТЕМА  (орієнтовно 5 год)
42
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини.


43
Спинний мозок.
Лабораторні дослідження 6 Вивчення будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями,   пластинчастими препаратами).

44
Головний мозок.


45
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система.


46
Профілактика захворювань нервової системи.


ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ (орієнтовно 7 год)
47
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.


48
Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору.


49
Сприйняття світла, кольору, простору
Лабораторні дослідження 7:
визначення акомодації ока;
виявлення сліпої плями на сітківці ока;

50
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. 

Лабораторні дослідження 8:
вимірювання порога слухової чутливості.


51
Сенсорні системи смаку, нюху


52
Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю.
Дослідницький практикум
№4Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.

53
Узагальнення знань по темі «Сенсорні системи»


ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ (орієнтовно 7 год)
54
Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи.

Дослідницький практикум
№5.Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту

55
Умовні та безумовні рефлекси
Лабораторне дослідження 9:
визначення реакції зіниць на світло;  

56
Інстинкти.


57
Мова. Мислення та свідомість


58
Навчання та пам’ять.

Лабораторне дослідження 10:
дослідження різних видів пам’яті

59
Сон. Біоритми.


60
Узагальнення по темі « Вища нервова діяльність»


ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА (орієнтовно 3 год)
61
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. Залози внутрішньої та змішаної секреції.


62
Профілактика захворювань ендокринної системи.

Проект.4
Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика (або тематика за вибором учителя)

63
Взаємодія регуляторних систем


ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ (орієнтовно 4 год)

64
Будова та функції  репродуктивної системи.


65
Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл.


66
Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції.


67
Постембріональний розвиток людини.
Репродуктивне здоров’я.


68
Узагальнення
Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму.


69р
Контрольна робота №2


70р
Повторення вивченого



Календарно-тематичне планування
«Біологія» 7 клас за «Програмою з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом МОН молоді та спорту України від 07 червня 2017р. №804.
Підручник: Л.І. Остапченко та ін. Біологія : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. – Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, В.В. Серебряков, Н.Ю. Матяш, В.А. Горобчишин К. : Генеза, 2015 .
(70 годин, 2 година на тиждень, 6 – резервні.)
(практичні роботи - 7,
 лабораторні дослідження -11,
міні – проекти - 3
екскурсії – 2)

№п/п
уроку
Тема уроку
Практичні роботи
Лабор.дослідження
Міні-проекти
Дата проведення уроку
4
Вступ



1
Основні відмінності тварин від рослин та грибів.


2
Особливості живлення  тварин.



3



4
Органи і системи органів тварин.


26+5р
Тема 1. Різноманітність тварин



5
Поняття про класифікацію тварин.



6
Загальна характеристика й розмаїтість багатоклітинних тварин


7



8
Лабораторні дослідження 1:
зовнішньої  будови та  руху кільчастих червив (на прикладі дощового черв’яка або трубочника);



9


10
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання


11


12


13


14
Загальна характеристика класу Комахи


15

Практична робота:
1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах.


16
Розмаїтість комах. Їхня роль у природі й житті людини


17
Лабораторні дослідження 2 :
будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків.


18
Класи Черевоногі та Двостулкові молюски

Міні- проект 1
Як утворюються перлини?


19



20
Паразитичні безхребетні тварини.


21
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання


22
Загальна характеристика типу Хордові. Підтип Безчерепні Підтип Черепні. Загальна характеристика класу Хрящові риби



23


24


25


26
Рептилії. Особливості процесів життєдіяльності й поводження плазунів


27
Роль плазунів в екосистемах, їхнє значення для людини. Охорона плазунів


28
Загальна характеристика класу Птахи Внутрішня будова й особливості життєдіяльності птахів


29


30
Розмаїтість птахів. Роль птахів у екосистемах, їхнє значення для людини


31

Практичні роботи:
2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя різних у птахів. 


32
Узагальнення вивченого
Контрольна робота №1


33


34

Практична робота3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.                                                                                                                       

35
Представлення міні-проектів 2
Тварини - будівельники.
Зуби ссавців.
Тварини рекордсмени.


16+1р
Тема 2.  Процеси життєдіяльності тварин


36
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і  травлення.


37
Різноманітність травних систем.


38
Дихання та газообмін у тварин. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині.



39
Органи дихання (газообміну), їх різноманітність та функції.


40
Транспорт речовин  у тварин.   Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції


41
.

Практичні роботи:
4.Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин

42
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин.



43
Узагальнення вивченого


44
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин


45
.

5.Порівняння будови скелетів хребетних тварин.


46
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції.   

Лабораторні дослідження 3:
особливостей покривів тіла тварин;


47
Органи чуття їх значення.

Міні-проекти 2
Як бачать тварини.
Як тварини визначають напрям руху.

48
Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин.



49

Практична робота 6.Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях

50
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин.   Статеві клітини та запліднення.



51
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин.

Лабораторні дослідження 4:
визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).


52
Узагальнення вивченого


10
Тема 3. Поведінка тварин



53
Поведінка тварин, методи її вивчення. Вроджена і набута поведінка.
Лабораторні дослідження 5:
спостереження за поведінкою тварин (вид   визначається учителем).



54
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин.



55
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна.


56
 Соціальна поведінка тварин
Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі.


57

Практичні роботи:
8. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом).


58
Представлення міні-проектів
Міні-проект 3 (за вибором):
Угруповання тварин.
Чому мігрують тварини.


59
Комунікація тварин.
Міні-проект (за вибором):

Як спілкуються тварини.


60
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність.
Міні-проект (за вибором):

Як вчаться пташенята.
Як тварини користуються знаряддями праці.


61
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
 



62
Узагальнення вивченого


6
Тема 4. Організми і середовище існування



63
 Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища. 



64
Ланцюги живлення і потік енергії.



65
Взаємозв’язок анцюги живлення та потік енергії.організми.х рибз зовнішнього середовища компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупованнях. 


66

Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика.



67
Природоохоронні території.
Червона книга України.



68
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
Заповідні території України.


2
Узагальнення


69
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої  природи



70
Контрольна робота№2





 
 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар