Календарно - тематичні планування на 2022- 2023 н.р.
Календарно-тематичне планування
курсу «Біологія»
для 9 класу
Складено
згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9 класи.
Програма затверджена Наказом
Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Підручник: Біологія: підруч.для
9 кл.загальноосвіт.навч.закл./В.І.Соболь. - кам'янець – подільський: Абетка,
2017. – 288 с.:іл
70 год на
тиждень, з них - 2 год резервні.
(лабораторні
роботи – 1
Лабораторні дослідження - 3
Практичні
роботи – 3
Проекти - 2
Контрольні роботи – 2)
№
п/п
|
Теми уроків
|
Лабораторні роботи,дослідження,проекти
|
Дата
|
Вступ (орієнтовно 2 год)
|
|||
1
|
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук.
|
||
2
|
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних
досліджень
|
||
Тема 1. Хімічний склад
клітини (орієнтовно 8 год)
|
|||
3
|
Вода та її основні
фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.
|
||
4
|
Органічні молекули.
Поняття про біологічні
макромолекули – біополімери.
|
||
5
|
Білки, їхня структурна
організація та основні функції.
|
||
6
|
Ферменти, їхня роль у клітині.
|
Лабораторні дослідження 1:
Властивостей ферментів
|
|
7
|
Вуглеводи
|
||
8
|
Ліпіди.
|
||
9
|
Нуклеїнові кислоти. Роль
нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації.
АТФ.
|
Практичні роботи
№ 1. Розв’язання
елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот
|
|
10
|
Узагальнення
|
||
Тема 2. Структура клітини (орієнтовно 6 год)
|
|||
11
|
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії.
|
||
12
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана
|
Лабораторні роботи
1. Вивчення
структурно-функціональної різноманітності клітин
|
|
13
|
Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма .
|
||
14
|
Структура еукаріотичної клітини: основні клітинні органели.
|
||
15
|
Ядро, його структурна організація та функції.
|
||
16
|
Типи клітин та їхня
порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна
та тваринна клітина.
|
||
17
|
Обмін речовин та енергії.
Основні шляхи розщеплення
органічних речовин в живих організмах.
|
||
18
|
Клітинне дихання. Біохімічні
механізми дихання.
|
||
19
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза
|
||
20
|
Хемосинтез.
|
||
21
|
Базові принципи синтетичних
процесів у клітинах та організмах
|
||
22
|
Контрольна робота №1
|
||
Тема 4. Збереження та
реалізація спадкової інформації (орієнтовно 11 год)
|
|||
23
|
Гени та геноми.
|
||
24
|
Будова генів та основні компоненти геномів про-
та еукаріотів.
|
||
25
|
Транскрипція.
Основні типи РНК.
|
||
26
|
Генетичний код. Біосинтез білка.
|
||
27
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень
ДНК.
|
||
28
|
Практичні роботи
2. Розв’язування
елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції
|
||
29
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. Рекомбінація ДНК.
|
Лабораторні дослідження 2:
фаз мітозу (на прикладі
клітин кореня цибулі).
|
|
30
|
Статеві клітини та
запліднення.
|
||
31
|
Етапи індивідуального
розвитку.
|
||
32
|
Етапи індивідуального
розвитку.
|
||
33
|
Узагальнюючий урок з теми «Збереження та реалізація спадкової
інформації»
|
||
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (орієнтовно 10 год)
|
|||
34
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі.
|
||
35
|
Закони Менделя.
|
||
36
|
Ознака як результат взаємодії
генів.
|
Практичні роботи
3. Складання схем схрещування.
|
|
37
|
Поняття про зчеплення генів і
кросинговер.
|
||
38
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.
|
||
39
|
Форми мінливості.
|
Лабораторні дослідження 3
мінливості в рослин і
тварин.
|
|
40
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій.
|
||
41
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування.
|
Проект 1
Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак
(за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня)
|
|
42
|
Сучасні методи молекулярної генетики
|
||
43
|
Узагальнюючий урок з теми «Закономірності успадкування ознак»
|
||
Тема 6. Еволюція органічного
світу (орієнтовно 7 год)
|
|||
44
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики.
|
||
45
|
Еволюційні фактори. Механізми
первинних еволюційних змін.
|
||
46
|
Механізми видоутворення.
|
||
47
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна.
Роль палеонтології, молекулярної
генетики в обґрунтуванні теорії еволюції.
|
||
48
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини.
|
||
49
|
Світоглядні та наукові
погляди на походження та історичний розвиток життя
|
||
50
|
Узагальнюючий урок з теми
«Еволюція органічного світу»
|
||
Тема 7. Біорізноманіття
(розглядається опційно, орієнтовно 4 год)
|
|||
51
|
Основи еволюційної філогенії та
систематики.
|
||
52
|
Основні групи організмів:
бактерії, археї, еукаріоти.
|
||
53
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів
|
||
54
|
Неклітинні форми життя: віруси.
|
||
Тема 8. Надорганізмові
біологічні системи (орієнтовно 7 год)
|
|||
55
|
Екосистема. Різноманітність екосистем
|
||
56
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.
|
||
57
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.
|
||
58
|
Стабільність екосистем та причини її порушення.
|
||
59
|
Біосфера як цілісна система.
.
|
||
60
|
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони
навколишнього середовища
|
Проект 2(дослідницький)
Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах
своєї місцевості
|
|
61
|
Узагальнення знань
|
||
Тема 9. Біологія як основа
біотехнології та медицини (орієнтовно 6 год)
|
|||
62
|
Введення в культуру рослин
Одомашнення тварин.
|
||
63
|
Поняття про селекцію. Методи
селекції рослин Методи селекції тварин.
|
||
64
|
Огляд традиційних біотехнологій.
|
||
65
|
Основи генетичної та клітинної інженерії.
|
||
66
|
Роль генетичної інженерії в сучасних
біотехнологіях і медицині.
|
||
67
|
Генетично модифіковані організми
|
||
68р
|
Узагальнюючий урок з теми «Біологія як основа
біотехнології та медицини»
|
||
69
|
Узагальнення Основні загальні властивості живих систем
|
||
70р
|
Повторення вивченого
|
Календарно – тематичне планування
Курсу
«Біологія» для 8 класу
Складено згідно з
навчальною програмою (оновленою) для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9 класи.
Програма затверджена Наказом
Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Підручник: Соболь В.І. та ін.Біологія
: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. – Валерій Соболь– Кам’янець
- Подільський : абетка, 2016. – 288 с.:іл..
(70 год – 2 години на
тиждень, із них 4 години – резервні)
Лабораторні дослідження – 10
Дослідницький практикум – 5
Проекти – 4
Лабораторні роботи – 1
№
п/п
|
Теми
уроків
|
Лабораторні
роботи,дослідження,проекти
|
Дата
|
Вступ(2 год.)
|
|||
1
|
Біосоціальна природа
людини. Науки, що вивчають людину.
Методи дослідження організму людини.
|
||
2
|
Значення знань про
людину для збереження її здоров’я.
|
||
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА
(орієнтовно 7 год)
|
|||
3
|
Організм людини як
біологічна система. Різноманітність клітин організму людини
.
|
||
4
|
. Тканини. Органи. Фізіологічні
системи
|
Лабораторне
дослідження 1:
ознайомлення з препаратами тканин людини
|
|
5
|
Поняття про механізми
регуляції.
|
||
6
|
Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.
|
||
7
|
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони.
|
||
8
|
Імунна регуляція.
|
||
9
|
Узагальнення знань
|
||
ТЕМА
2. ОПОРА ТА РУХ (орієнтовно 6 год)
|
|||
10
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції..
Кістки, хрящі. З’єднання кісток.
|
Лабораторні
дослідження 2
мікроскопічної
будови кісткової, хрящової та м’язової тканин;
|
|
11
|
Огляд будови скелета
|
||
12
|
Функції і будова
скелетних м’язів Основні групи скелетних м’язів.
|
||
13
|
Робота м’язів. Втома м’язів
|
Лабораторні
дослідження 3
розвитку втоми при
статичному і динамічному навантаженні;
впливу
ритму і навантаження на розвиток втоми.
|
|
14
|
Розвиток
опорно-рухової системи людини з віком.
Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової
системи.
Профілактика порушень опорно-рухової системи.
|
||
15
|
Проект
1 (за вибором)
Гіподинамія – ворог
сучасної людини
Рухова активність -
основа фізичного здоров’я
|
||
ТЕМА
3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ (орієнтовно 3
год)
|
|||
16
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі
людини – основна властивість живого.
|
||
17
|
Харчування та обмін речовин.
|
.Дослідницький
практикум
№1.Самоспостереження за співвідношенням ваги і
росту тіла.
|
|
18
|
Їжа та її компоненти.
Склад харчових
продуктів.
Значення компонентів
харчових продуктів.
Харчові та енергетичні
потреби людини.
|
Проект
2
Збалансоване харчування.
|
|
ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ (орієнтовно 6 год)
|
|||
19
|
Значення травлення.
Система органів травлення.
|
||
20
|
Процес травлення: ковтання, перистальтика,
всмоктування.
Процес травлення у ротовій
порожнині
|
Лабораторні
дослідження 4
зовнішньої будови зубів (за муляжами,
моделями)
Дослідницький
практикум
№2Дія ферментів слини на
крохмаль.
|
|
21
|
Процес травлення в шлунку
і кишечнику.
|
||
22
|
Регуляція травлення.
|
||
23
|
Харчові розлади та їх
запобігання.
|
.
|
|
24
|
Узагальнення знань по
темі Обмін речовин» «Травлення»
|
||
ТЕМА 5. ДИХАННЯ (орієнтовно 4 год)+1 р
|
|||
25
|
Значення дихання. Система органів дихання.
|
||
26
|
Газообмін у легенях і
тканинах.
|
||
27
|
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.
|
||
28
|
Профілактика захворювань
дихальної системи.
|
||
29
|
Контрольна робота №1
|
||
ТЕМА 6.
ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН (орієнтовно
7 год)
|
|||
30
|
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз.
Кров, її склад та функції. Лімфа
|
Лабораторні роботи 1:
1.Мікроскопічна будова
крові людини.
|
|
31
|
Зсідання крові. Групи крові та переливання крові.
|
||
32
|
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний
імунітет. Імунізація.. Алергія. СНІД.
|
||
33
|
Система
кровообігу.
Серце: будова та функції. Робота серця
|
Лабораторні
дослідження 5:
вимірювання частоти
серцевих скорочень
Дослідницький практикум
№3.Самоспостереження
за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня.
|
|
34
|
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові
|
||
35
|
Кровотечі.
|
||
36
|
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.
|
||
37
|
Узагальнення по темі «
Транспорт речовин»,
|
||
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ
(орієнтовно 4 год)
|
|||
38
|
Виділення - важливий
етап обміну речовин.
Будова і функції
сечовидільної системи.
|
||
39
|
Захворювання нирок та їх
профілактика.
|
||
40
|
Значення і будова шкіри.
Терморегуляція.
|
||
41
|
Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки,
обмороження), тепловому та сонячному ударі.
Захворювання
шкіри та їх профілактика
|
Проект 3
Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та
складання правил догляду за власною
шкірою.
|
|
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК
ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ.
НЕРВОВА
СИСТЕМА (орієнтовно 5 год)
|
|||
42
|
Будова нервової системи.
Центральна і периферична нервова система людини.
|
||
43
|
Спинний мозок.
|
Лабораторні
дослідження 6 Вивчення
будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами).
|
|
44
|
Головний мозок.
|
||
45
|
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна
нервова система.
|
||
46
|
Профілактика захворювань
нервової системи.
|
||
ТЕМА
9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ (орієнтовно 7
год)
|
|||
47
|
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.
|
||
48
|
Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору.
|
||
49
|
Сприйняття світла,
кольору, простору
|
Лабораторні
дослідження 7:
визначення акомодації ока;
виявлення сліпої плями на сітківці ока; |
|
50
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна
слуху.
|
Лабораторні
дослідження 8:
вимірювання порога слухової чутливості.
|
|
51
|
Сенсорні системи смаку, нюху
|
||
52
|
Сенсорні системи рівноваги, руху,
дотику, температури, болю.
|
Дослідницький практикум
№4Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.
|
|
53
|
Узагальнення знань по
темі «Сенсорні системи»
|
||
ТЕМА
10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ (орієнтовно 7 год)
|
|||
54
|
Поняття про вищу нервову
діяльність та її основні типи.
|
Дослідницький практикум
№5.Визначення типу вищої нервової діяльності та
властивостей темпераменту
|
|
55
|
Умовні
та безумовні рефлекси
|
Лабораторне дослідження 9:
визначення реакції зіниць на світло;
|
|
56
|
Інстинкти.
|
||
57
|
Мова.
Мислення та свідомість
|
||
58
|
Навчання
та пам’ять.
|
Лабораторне дослідження
10:
дослідження різних видів пам’яті
|
|
59
|
Сон. Біоритми.
|
||
60
|
Узагальнення по темі «
Вища нервова діяльність»
|
||
ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА
(орієнтовно 3 год)
|
|||
61
|
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. Залози
внутрішньої та змішаної секреції.
|
||
62
|
Профілактика захворювань ендокринної системи.
|
Проект.4
Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та
профілактика (або тематика за
вибором учителя)
|
|
63
|
Взаємодія регуляторних
систем
|
||
ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ (орієнтовно 4 год)
|
|||
64
|
Будова та
функції репродуктивної системи.
|
||
65
|
Статеві
клітини. Запліднення. Менструальний цикл.
|
||
66
|
Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції.
|
||
67
|
Постембріональний розвиток людини.
Репродуктивне здоров’я.
|
||
68
|
Узагальнення
Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму.
|
||
69р
|
Контрольна робота №2
|
||
70р
|
Повторення вивченого
|
Календарно-тематичне планування
«Біологія» 7 клас за «Програмою з біології для 6-9 класів
загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом МОН молоді
та спорту України від 07 червня 2017р. №804.
Підручник: Л.І. Остапченко та ін. Біологія
: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. – Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, В.В. Серебряков, Н.Ю. Матяш, В.А. Горобчишин
– К. : Генеза, 2015 .
(70 годин, 2 година
на тиждень, 6 – резервні.)
(практичні
роботи - 7,
лабораторні дослідження -11,
міні –
проекти - 3
екскурсії
– 2)
№п/п
уроку
|
Тема уроку
|
Практичні роботи
Лабор.дослідження
Міні-проекти
|
Дата проведення уроку
|
4
|
Вступ
|
||
1
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів.
|
||
2
|
Особливості живлення тварин.
|
||
3
|
|
||
4
|
Органи і системи органів тварин.
|
||
26+5р
|
Тема 1. Різноманітність тварин
|
||
5
|
Поняття про класифікацію
тварин.
|
||
6
|
Загальна характеристика й
розмаїтість багатоклітинних тварин
|
||
7
|
|||
8
|
Лабораторні дослідження 1:
зовнішньої будови та
руху кільчастих червив (на прикладі дощового черв’яка або
трубочника);
|
||
9
|
|||
10
|
Узагальнення матеріалів теми.
Тематичне оцінювання
|
||
11
|
|||
12
|
|||
13
|
|||
14
|
Загальна характеристика класу
Комахи
|
||
15
|
Практична робота:
1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у
комах.
|
||
16
|
Розмаїтість комах. Їхня роль у
природі й житті людини
|
||
17
|
Лабораторні дослідження 2 :
будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових
молюсків.
|
||
18
|
Класи Черевоногі та Двостулкові молюски
|
Міні- проект 1
Як утворюються перлини?
|
|
19
|
|
||
20
|
Паразитичні безхребетні тварини.
|
||
21
|
Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання
|
||
22
|
Загальна
характеристика типу Хордові. Підтип Безчерепні
Підтип Черепні. Загальна характеристика класу Хрящові риби
|
||
23
|
|||
24
|
|||
25
|
|||
26
|
|||
27
|
Роль плазунів в екосистемах, їхнє
значення для людини. Охорона плазунів
|
||
28
|
|||
29
|
|||
30
|
Розмаїтість птахів. Роль
птахів у екосистемах, їхнє значення для людини
|
||
31
|
Практичні роботи:
2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя
різних у птахів.
|
||
32
|
Узагальнення вивченого
Контрольна робота №1
|
||
33
|
|||
34
|
Практична робота3. Визначення особливостей зовнішньої
будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов
існування.
|
||
35
|
Представлення міні-проектів 2
|
Тварини - будівельники.
Зуби ссавців.
Тварини рекордсмени.
|
|
16+1р
|
Тема 2. Процеси
життєдіяльності тварин
|
||
36
|
Особливості обміну речовин
гетеротрофного організму. Живлення і
травлення.
|
||
37
|
Різноманітність травних
систем.
|
||
38
|
Дихання та газообмін у
тварин. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині.
|
||
39
|
Органи дихання (газообміну),
їх різноманітність та функції.
|
||
40
|
Транспорт речовин у тварин.
Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції
|
||
41
|
.
|
Практичні роботи:
4.Порівняння будови кровоносної системи хребетних
тварин
|
|
42
|
Виділення, його значення для
організму. Органи виділення тварин.
|
||
43
|
Узагальнення вивченого
|
||
44
|
Опора і рух. Види скелета.
Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу
життя. Способи пересування тварин
|
||
45
|
.
|
5.Порівняння будови скелетів
хребетних тварин.
|
|
46
|
Покриви тіла тварин, їх
різноманітність та функції.
|
Лабораторні
дослідження 3:
особливостей покривів тіла
тварин;
|
|
47
|
Органи чуття їх значення.
|
Міні-проекти 2
Як бачать тварини.
Як тварини визначають напрям руху.
|
|
48
|
Нервова система, її значення
і розвиток у різних тварин.
|
||
49
|
Практична робота 6.Порівняння будови головного мозку
хребетних тварин (на муляжах/моделях
|
||
50
|
Розмноження та його значення.
Форми розмноження тварин. Статеві
клітини та запліднення.
|
||
51
|
Розвиток тварин (з
перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин.
|
Лабораторні
дослідження 4:
визначення віку тварин (на
прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).
|
|
52
|
Узагальнення вивченого
|
||
10
|
Тема 3. Поведінка тварин
|
||
53
|
Поведінка тварин, методи її
вивчення. Вроджена і набута поведінка.
|
Лабораторні
дослідження 5:
спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем).
|
|
54
|
Способи орієнтування тварин.
Хомінг. Міграції тварин.
|
||
55
|
Форми поведінки тварин:
дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів,
батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна.
|
||
56
|
Соціальна поведінка тварин
Типи угруповань тварин за К.
Лоренцем. Ієрархія у групі.
|
||
57
|
Практичні роботи:
8. Визначення форм поведінки (або типів угруповань)
тварин (за відео матеріалами або описом).
|
||
58
|
Представлення міні-проектів
|
Міні-проект 3 (за вибором):
Угруповання тварин.
Чому мігрують тварини.
|
|
59
|
Комунікація тварин.
|
Міні-проект (за вибором):
Як спілкуються тварини.
|
|
60
|
Використання тваринами
знарядь праці. Елементарна розумова діяльність.
|
Міні-проект (за вибором):
Як вчаться пташенята.
Як тварини користуються знаряддями праці.
|
|
61
|
Еволюція поведінки тварин, її
пристосувальне значення.
|
||
62
|
Узагальнення вивченого
|
||
6
|
Тема 4. Організми і середовище існування
|
||
63
|
Поняття про
популяцію, екосистему та чинники середовища.
|
||
64
|
Ланцюги живлення і потік енергії.
|
||
65
|
Взаємозв’язок компонентів
екосистеми. Співіснування організмів в угрупованнях.
|
||
66
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна
етика.
|
||
67
|
Природоохоронні території.
Червона книга України.
|
||
68
|
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
Заповідні території України.
|
||
2
|
Узагальнення
|
||
69
|
Подібність у будові та
проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності
живої природи
|
||
70
|
Контрольна робота№2
|
Немає коментарів:
Дописати коментар