25 червня 2015 р.

Система уроків з теми «Клітина», біологія 6 клас. Урок 1 (підручник Л.І. Остапченко)

Урок № 1.
Тема: Клітина — одиниця живого. Історія вивчення клітини.
Мета: почати формувати в учнів знання про клітинний рівень організації живих систем; розкрити поняття «клітина» та значення клітини як одиниці живого; ознайомити з етапами вивчення клітини; пояснити залежність розвитку вчення про клітину від удосконалення методів досліджень; розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, що вивчається; уміння порівнювати і робити висновки; розвивати комунікативні навички; виховувати бережливе ставлення до живих організмів та власного здоров’я; виховувати в учнів відповідальність за справу, яку вони виконують.
Тип уроку. Засвоєння нових знань
Місце уроку в навчальній темі. Вступний. 
                                                Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.
Гра «Так чи ні»
1.     Біологія – це наука про живу та неживу природу.  (ні)
2.     Генетика вивчає тварини. (ні)
3.     Організми  бувають тільки багатоклітинними. (ні)
4.     Ботаніка – це наука про рослини. (так).
5.     Обмін речовин – це метаболізм. (так).
6.     До теоретичних методів дослідження відносять спостереження та порівняння. (ні)
7.     Математична обробка – це теоретичний метод дослідження. (так)
8.     Зоологія - це наука про тварин.  (так).
9.     Подразливість – це здатність активно реагувати на зовнішні та внутрішні впливи. (так).
10.                        Основні систематичні категорії ввів у науку шведський учений Карл Лінней. (так).
11.                        Цитологія – це наука про клітину. (так).
   Отже, цитологія – це наука про клітини. «З чого складаються живі тіла?» - таке запитання хвилювало людей і тривалий час залишалося без відповіді. Це було тому, що структури, з яких складаються живі тіла досить малих розмірів. 
Який шлях пройшла наука, щоб вивчити мікроскопічну будову організмів? 
ІІІ. Вивчення  нового матеріалу.
1.     Повідомлення теми та мети уроку.
2.     Клітина - найменша одиниця живого.
Клітина – найменша структурна і функціональна одиниця живих організмів. Клітини існують як самостійні організми і є також складовими частинами багатоклітинних організмів. Вони досить різноманітні за розмірами, формою, особливостями організації та функціями. У багатоклітинних організмів клітини тісно пов’язані між собою, але вони відрізняються за будовою та функціями. Багатоклітинний організм функціонує як єдине ціле, а клітини є його елементарними складовими частинами.
3.     Відкриття клітини.
Розповідь про історію розвитку клітини у хронологічному порядку:
Перший примітивний мікроскоп з’явився у ХVІ ст.. у Голландії і складався із трубки, прикріпленої до підставки. В цій трубці було два збільшувальних стекла. Але перший опис клітини було зроблено у 1665 р., тому саме ХVІІ ст.. вважається появою науки цитології. Зробив це англійський фізик та ботанік Р.Гук, який зрозумів  і оцінив величезне значення цього приладу. Використав вчений мікроскоп для дослідження рослинних і тваринних тканин. Вивчаючи зріз стебла бузини, Гук помітив, що його складу входить велика кількість дуже малих порожнинок, схожих за формою на бджолині соти. Він дав їм назву комірки або клітини. З того часу термін «клітина» назавжди залишився в біології, хоча вчений бачив лише оболонки клітин. Всі спостереження Р.Гук виклав у праці «Мікрографія». Його сучасники італ. Мальпігі та англ.. Грю також виявили таку ж комірчасту будову багатьох рослинних об’єктів. 
Удосконалив мікроскоп гол. дослідник Антоні ван Левенгук, тому що його прилад давав збільшення вже у 270 разів. Він розглядав тваринні клітини, особливо інфузорії, які назвав анімалькулі, а також вперше побачив еритроцити, бактерії та сперматозоїди. 
У ХVІІ ст.. - ХVІІІ ст..було накопичено багато знань про клітину, але питання про те, чи входять клітини до складу всіх рослин і чи побудовані з них тваринні організми залишалось відкритим. 
У 1833 р. англ. ботанік Р.Броун зробив відкриття, що всередині рослинних клітин знаходиться ядро.
У 1838-1839 р.р. нім. вчені М.Шлейден і Т.Шванн узагальнили знання про клітину і показали, що клітини становлять одиницю будови всіх живих організмів. Ними була сформульована клітинна теорія.
У 1858 р. Р.Вірхов сформував положення про те, що кожна нова клітина походить від такої самої вихідної шляхом поділу.
У ХІХ ст.. К.Бер сформулював положення, що клітина не тільки одиниця будови, а й одиниця розвитку живих організмів, тобто організм починає життя із заплідненої яйцеклітини. 
4.     Основні методи дослідження клітин є такі:
-         Оптична мікроскопія;
-         Електронна мікроскопія;
-         Забарвлення клітин;
-         Мікротомування;
-         Центрифугування;
-         Метод мічених атомів;
-         Метод культури клітин.
ІV. Узагальнення, систематизація та контроль знань і вмінь учнів.
Завдання 1. Дати відповідь на запитання:
1.     Хто першим побачив клітини під мікроскоп?
2.     Що з допомогою мікроскопа відкрив А. Левенгук?
3.     Хто створив клітинну теорію?
4.     Якими методами користується сучасна біологія під час дослідження клітини?

V. Підсумки уроку. Оцінки.
VІ. Д.з. вивчити відповідний матеріал з підручника. Підготувати повідомлення про історію створення та вдосконалення оптичного мікроскопу.

Немає коментарів:

Дописати коментар