25 червня 2015 р.

Система уроків з теми «Клітина», біологія 6 клас. Урок 2 (підручник Л.І. Остапченко)


Урок №2.
Тема: Лупа. Мікроскоп. Практична робота №1 «Будова світлового мікроскопа  та робота з ним».
Мета: ознайомити учнів з будовою збільшувальних приладів – лупи та мікроскопу; розкрити різницю між різними типами мікроскопів – світлового, електронного, скануючого; навчити розпізнавати особливості мікроскопічної будови живого;виробити навички роботи з мікроскопом; розвивати уміння працювати з ним та мікропрепаратами; почати розвивати уміння оформляти практичні та лабораторні роботи; виховувати бережливе ставлення до препарувальних інструментів.
Тип уроку. Засвоєння нових знань та формування практичних умінь.
                                          Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Гра 1. «Назви прізвище». (я зачитую речення про вклад вчених в розвиток біології, не називаючи прізвища, а учні потім їх називають):
-         Яйцеклітину ссавців відкрив у 1827 році…. (Карл Бер);
-         Ядро рослинної клітини описав у 1831 році …. (Роберт Броун);
-         Клітину відкрив…. (Роберт Гук);
-         Першим побачив найпростіших… (Антоні ван Левенгук).
-         Що всі рослини складаються з клітин довів…. (Маттіас Шлейден);
-         Клітинну теорію сформулював… (Шлейден).
Гра 2. «Розмісти прізвища вчених у хронологічній послідовності» (учні на дошці записують прізвища вчених в порядку, зважаючи на хронологію їхніх відкриттів).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Гра 3. «Розгадати кросворд».
1. Проектор призначений для демонстрації діапозитивів.
2. Оптичний прилад який складається з двох зорових труб, має невеликі розміри.
3. Зорова труба, призначена для спостережень за небесними тілами.
4. Короткофокусна збиральна лінза, призначена для розглядання дрібних предметів.
5. Оптичний прилад за допомогою якого дістають зменшені зображення предметів – їх фотознімки.
6. Оптичний прилад, що використовують для розглядання дуже дрібних мікроскопічних тіл.
7. Прозоре тіло обмежене з двох боків або з одного із сферичною поверхнею.
8. Оптичний медичний прилад, призначений для подолання короткозорості чи далекозорості.








































































































































  Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Лупа, мікроскоп – це збільшувальні прилади це такі чарівні прилади, що всі хто їх бачить, приваблюють, хочеться подивитись , - в що там? Подивитись дуже далеко і роздивитись дуже маленьке.
Польський астроном Гевелій сказав : «Дивлячись у збільшувальні прилади, ми бачимо дуже маленькі тільця й ледь помітних тваринок, такими як верблюд або слон, що викликає великий подив і забаву».
Напевне з тих часів і пішла приказка: «Зробити з мухи слона».
1.Лупа.  Найпростішим оптичним приладом, за допомогою якого отримуємо зображення предметів, є лупа – короткофокусна лінза в спеціальній оправі.
Лупою послуговуються годинникарі, ювеліри. Нею полюбляв користуватися знаменитий Шерлок Холмс, шукаючи підтвердження своїм умовиводам.
Користуючись лупою, предмет ставимо між фокусом і лінзою — отримаємо уявне збільшене і пряме зображення.
   Використовують лупи зі збільшенням, тобто відношенням розміру зображення до розміру предмета, від 2 до 25 разів.
   Зображення, отримане за допомогою лупи, повинне бути на відстані найкращого зору, 25 см, інакше очі будуть швидко втомлюватися.
                             
1.     Оправа.
2.     Ручка.  
3.     Лінза.

                                 

                                   (Завдання: показати і назвати частини лупи).
2. Мікроскоп.  Будова мікроскопа. Для одержання великих кутових збільшень (у кілька сот разів) засто­совується мікроскоп. Прилад складається з двох систем лінз: об'єктива й окуляра. Окуляр має велику фокусну відстань, а об’єктив – малу. Предмет розташовується безпосередньо за фокусом об'єктива, за допомогою якого досягається дійсне збільшене зображення.
Принцип дії мікроскопа зводиться до послі­довного збільшення кута зору спочатку об'єктивом, а потім — окуляром.
Сучасні оптичні мікроскопи дають можливість отримати збільшення, що сягає 1 000 разів. Для розгляду дрібніших об'єктів мікросвіту (вірусів, молекул) використовують електронні або йонні мікроскопи, які дають збільшення до
2 00000 чи 1 000000 разів.
3.Правила роботи з мікроскопом. ( робота з підручником).
ІV. Виконання практичної роботи.
Тема: Будова світлового мікроскопа та робота з ним.
(учні виконують роботу за картками)
V. Узагальнення та систематизація знань з теми.
 Гра-аукціон 4  «Купи мікроскоп». (мікроскоп дістається тому учневі, хто останнім повідомив/доповнив знання про нього).
Гра 5  «Четвертий лишній» (із наведених слів викреслити зайве)
1)  Мікроскоп, телескоп, проекційний апарат, спідометр;
2)  Бінокль, лупа, термометр, окуляри;
3)  Мензурка, фотоапарат, діапроектор, фільмоскоп.
Гра 6. « Вікторина»
1)  Що спільного в усіх оптичних пристроях? (Лінза);
2)  Хлопець, що заблукав у лісі, зумів розпалити багаття без сірників; він використав сонячні промені і власні окуляри. Які лінзи були в цих окулярах? (Збиральні);
3)  Чому плівку пропускають перед об’єктивом кінопроектора, так, щоб зображення на ній були розташовані «догори ногами»? (Для того, щоб зображення на екрані не було оберненим);
4)  Чому в сонячні дні після дощу на листі утворюються опіки? (Крапля води подібна до лінзи);
5)  Чому зайця називають «косим»? (Очі розташовані так, що він не бачить попереду себе, а щоб побачити – треба трохи «скосити»);
6)  Під час фотографування на об’єктив сіла муха. Як це вплине на знімок?  (в)
а) Ніяк не вплине;
б) З’явиться зображення мухи;
в) Фотознімок буде менш яскравим;
г) Фотознімок буде більш яскравим.
7)  Чому не можна дивитися в оптичні прилади на Сонце? (Це може пошкодити очі);
8)  Чому в сонячний літній день не можна поливати квіти? (Можуть пошкодитися листя і стебло).


VІ. Підсумки уроку. Оцінки.
VІІ. Д.з. вивчити відповідний матеріал із підручника; відшукати слова із морфемою «мікро».




Додаток до уроку.
   Інструктивна картка до практичної роботи.
Практична робота №1.
Тема: Будова світлового мікроскопа та робота з ним.
Мета: ознайомитися з особливостями будови світлового мікроскопу, повторити правила роботи з ним.
Обладнання та матеріали: мікроскоп біологічний, предметні й покривні скельця, постійні мікропрепарати.
                                                       Хід роботи
1.     Розглянути мікроскоп, Знайти об’єктив, окуляр, штатив, макро- та мікрогвинт, предметний столик, дзеркальце.
2.     Уважно прочитати правила роботи з мікроскопом. Звернути увагу на застереження щодо окремих дій із мікроскопом.
3.     Розмістіть постійний або тимчасовий препарат на предметному столику. В отвір предметного столика спрямуйте світло дзеркалом. За допомогою макрогвинта опустити тубус так, щоб нижній край об’єктива перебував на відстані 1-2 мм від препарату.
4.     Підняти тубус за допомогою макрогвинта, поки зображення в окулярі не стане чітким. Розглянути препарат за малого збільшення. Перейти на велике збільшення і за допомогою мікрогвинта налаштувати чітке зображення. Розглянути препарат у разі великого збільшення.
5.     Сформулювати висновки практичної роботи, у яких вказати, які компоненти наявного препарату вдалося побачити за допомогою мікроскопу.

Немає коментарів:

Дописати коментар