24 червня 2015 р.

Урок-гра „Щасливий випадок”. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ІЗ ТЕМИ «ТИП ЧЛЕНИСТОНОГІ»



Узагальнюючий Урок-гра „Щасливий випадок”
Тема: УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ІЗ ТЕМИ «ТИП ЧЛЕНИСТОНОГІ»

Мета: систематизувати й узагальнити знання з теми, визначити рівень навчальних досягнень учнів; продовжувати розвивати навички самостійної роботи та роботи в группах, почуття колективізму і взаємовиручки; виховувати любов до природи.
Тип уроку: узагальнення й систематизації знань.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності .
Учитель. Упродовж кількох уроків ми вивчали тему «Тип Членистоногі». Вас зацікавили ракоподібні, приголомшували павуки, дивували комахи. А кого не здивує блоха, яка стрибає на довжину, у 200 разів більшу за власне тіло, чи калоїд онтофагус, що несе вантаж у 93 рази важчий за нього самого? Ви так багато нового й цікавого дізналися про представників типу Членистоногі, а сьогодні маєте нагоду продемонструвати свої знання.
(Учитель повідомляє структуру уроку.)
ІІІ. Узагальнення й систематизація.
Опис гри. Перед початком гри учні діляться на дві команди. Парти ставляться навпроти. Представляють журі. У членів журі на столі лежать карточки - біолгічні гроші (1 біо). Біологічні гроші потрібні для того, щоб їх обміняти на отримані бали при правильній відповіді. За правильну відповідь дається 1 біо.
І гейм "Далі, далі..."
Учитель. - Зараз кожній команді буде запропоновано по 12 питань, на які мають право відповідати всі члени команди. Головне завдання — дати швидше відповідь. Правильна відповідь — 1 бал. Якщо команда встигає відповісти за дві хвилини на всі питання, то вона отримує бонус — 4 бали. Тож, гру почали. Бажаю вам успіху!
  - Отже, за дві хвилину ви повинні назвати:
Питання для першої команди:
1. Назвіть відділи тіла членистоногих. (Голова, груди, черевце.)
2. Протоки яких залоз відкриваються у травну систему членистоногих? (Слинних залоз і печінки.)
3. Чим заповнена порожнина тіла рака? (Гемолімфою.)
4. Скільки років можуть жити раки? (До 20 років.)
5. Який кліщ живе великими скупченнями на нижній поверхні листка? (Павутинний кліщ.)
6. Який тип травлення характерний для павуків? (Зовнішнє травлення.)
7. Чим закінчуються хеліцери павука? (Гострими гачками.)
8. Чому самок деяких видів павуків називають «чорними вдовами»? (Самка з’їдає самця, щойно він її запліднив.)
9. Який ротовий апарат характерний для метеликів? (Сисний.)
10. До якого ряду належить сонечко? (Жуки.)
11. У якій країні вперше навчилися розмотувати шовкові кокони? (У Китаї.)
12. Як називається музична композиція, використана в казці «Сказка о царе Салтане»? («Політ джмеля».)
Питання для другої команди
1. Як називаються очі ракоподібних? (Фасетковими.)
2. Як називаються органи виділення рака? (Зелені залози.)
3. Назвіть рака-довгожителя. (Омар, живе до 80 років.)
4. Який тип запліднення характерний для раків? (Внутрішнє запліднення.)
5. Які кліщі оселяються в зерносховищах і забруднюють зерно? (Коморні кліщі.)
6. Скільки павутинних бородавок міститься у павука-хрестовика? (Три пари.)
7. Чим представлені ротові органи павука? (Ногощупальцями і хеліцерами.)
8. Який ротовий апарат характерний для комарів? (Колючо-сисний.)
9. Як називається доросла комаха? (Імаго.)
10. До якого ряду належить цвіркун? (Прямокрилі.)
11. Листя якої рослини їдять тутові шовкопряди? (Тутового дерева, або шовковиці.)
12. Яка інша назва ряду Метелики? (Ряд Лускокрилі.)

ІІ гейм "Заморочки з бочки"
«Упізнай тварину». Члени команди по черзі дістають з бочки жетони з описом тварини. Протягом 30 с команда обговорює відповідь. Команда-суперниця вибирає учня, який буде давати відповідь. За правильну відповідь – 2 бали. Після відповіді учнів демонструється зображення (фото) тварини.

1.Комахи в раціоні античної людини посідали не останнє місмісце. Так, батько історії Геродот розповідав, що африканці ловлять цю комаху, сушать її на сонці, обливають молоком, а потім споживають. Давньогрецький географ Агафархідас також згадував про африканські народи, які їли цю комаху. А його співвітчизник історик Діодор Сицилійський відзначав, що в Ефіопії жив народ, який як тільки з’являлися ці комахи, розводив вогонь, і вони, обкурені димом, падали на землю, де їх збирали в купи й поливали солоною водою —так вони ставали їстівними і довго зберігалися. Ця комаха вважалася смачною їжею також у давніх євреїв. Не гребували нею і стародавні греки, і «святі отці». У ХІХ ст. майже всі аравійські племена споживали її: обварювали окропом із сіллю і сушили на сонці або підсмажували на сковороді, потім пересипали борошном і зберігали в мішках. Споживали її як сушену рибу. Такий запас завжди у пригоді, коли кочуєш безкрайніми просторами безлюдної пустелі. Алжирські араби і бербери виготовляли із цих сушених комах борошно і пекли тонкі коржі. Що це за комаха? (Сарана.)
  2. В Україні цей павук мешкає в південному регіоні. Він порівняно невеликий (близько 1,5 см), із чорним черевцем, на якому помітні 13 червоних плям. Живе між камінням, у заглибинах ґрунту, де снує рідку сітку павутини біля поверхні землі. У неї потрапляють переважно прямокрилі, з якими він легко розправляється завдяки сильній отруті. Від його укусів до­сить часто гине худоба. Отрута буває смертельною і для людини. (Каракурт.)
   3. Його використовують як сировину 40 галузей промисловості: металургія, електро-, гальвано- і радіотехніка, оптика, поліграфія та багато інших. Він входить до складу крему для взуття, сургучу, ліків, косметичних засобів. Завдяки йому ми багато дізналися про життя давнього світу: до винайдення паперу писали на дощечках, покритих цією речовиною. Твори живопису, написані фарбами на його основі, після багатьох століть перебування під землею зовсім не втрачають яскравості й соковитості палітри. Про яку речовину йдеться? Якій тварині ми повинн дякувати за неї? (Віск, який виробляється бджолами)
4. Серед наших павукоподібних вони виділяються своїми занадто довгими й тонкими ногами, що підтримують порівняно невелике тіло. Удень вони рухаються мало, більше сидять у тріщинах кори на деревах, у щілинах дерев’яних стін та в інших затишних куточках, а вночі виходять на полювання за дрібними комахами і павуками. Якщо схопити за одну з його довгихдовгих ніг, то вона легко відірветься, а сам він втече від небезпеки. Ві­дірвана нога протягом кількох хвилин продовжує рухатися (цей рух порівнюють із рухом коси під час косіння). Тому іноді можна побачити їх із неповною кількістю кінцівок (утрачені ноги не регенерують). Про яких павукоподібних йшла мова? (Про косариків.)

ІІІ гейм "Хто швидше?"
   Командам роздаються кросворди. Хто швидше дасть відповідь на його запитання. За правильну відповідь – 2 бали.




5


2
3

4












6






1














































Запитання:
1.     Тип тварин, що дивує своєю чисельністю.
2.     Самець, бджолиної сім’ї.
3.     Один з небезпечних для людини павуків, який мешкає на території України.
4.     Хвороба, збудником якої є коростяний кліщ.
5.     Передній відділ тіла ракоподібних.
6.     Членистоногі, в яких голово груди і черевце злилися.
(Відповіді: 1-членистоногі, 2-трутень, 3- тарантул, 4 – короста, 5- голово груди, 6- кліщі.)
ІV гейм "Ти мені, я - тобі".
Команди пропонують суперникам (по черзі) питання, підготовлені заздалегідь. На обдумування відводиться по 20 секунд.
V гейм "Гонка за лідером".
-         Дуже швидко почергово запитую кожну команду. Час гейму 2 хвилини.
Питання:
 1. Хто з ракоподібних має до 70 пар ніг? (Щитні.)
2. Який ракоподібний мешкає на суходолі? (Мокриця.)
3. Для яких ракоподібних характерний партеногенез? (Для дафній і щитнів.)
4. Скільки пар ходильних ніг має річковий рак? (5.)
5. Чи мають павуки серце? (Так.)
6. У темних кутках будинків можна побачити липку сітку-воронку, розташовану горизонтально. Кому вона належить? (Домовому павуку.)
7. Які членистоногі є переносниками енцефаліту? (Іксодові кліщі.)
8. Де розміщуються павутинні бородавки у павуків? (На кінці черевця.)
9. Який ротовий апарат характерний для мухи? (Лижучий.)
10. Які стадії розвитку характерні для комах із повним перетворенням? (Яйце, личинка, лялечка, доросла комаха.)
11. До якого ряду належать комарі? (Двокрилі.)
12. Що таке «жало»? (Це яйцеклад, утягнутий у черевце.)
13. Назвіть паразитичних ракоподібних. (Коропоїди.)
14. Які органи дихання характерні для ракоподібних? (Зябра.)
15. Хто із ракоподібних має одне око? (Циклоп.)
16. Хто із ракоподібних має найбільші розміри? (Японський краб.)
17. Скільки пар ходильних ніг мають павуки? (4.)
18. Який тип кровоносної системи характерний для членистоногих? (Замкнена.)
19. Чим покриті ногощупальці павука? (Волосками.)
20. Який павук мешкає під водою? (Павук-сріблянка.)
21. Який ротовий апарат характерний для бджоли? (Гризучо-лижучий.)
22. Де у комах розміщені органи смаку? (На щупиках нижніх щелеп і нижньої губи.)
23. Назвіть комах, які ведуть суспільний спосіб життя. (Мурашки, бджоли, терміти, деякі види ос.)
24. Скільки пар ніг мають комахи?  (3)
VІ гейм «Їх повинні знати всі».
-Серед запропонованих членистоногих тварин команди вибирають тих, які занесені в Червону книгу України. Час на виконання — 3 хв. За правильну відповідь — 2 бали, за неповну — 1. 
Для команди 1
Джміль моховий, комар-піскун, широкопалий рак, тарантул, бражник мертва голова, мармуровий краб, оса паперова, павук-хрестовик.
(Відповідь. Джміль моховий, широкопалий рак, бражник мертва голова, мармуровий краб.)
Для команди 2
Джміль глинистий, мураха лісова, скарабей священний, павук-бокохід, прісноводний краб, муха-дзирчалка, коник-товстун степовий, бражник дубовий.
(Відповідь. Джміль глинистий, скарабей священний, прісноводний краб, коник-товстун степовий.)

VІІ гейм «Творчий підхід»
-Кожна група вибирає конверт із двома запитаннями, обговорює відповіді протягом 2 хв. За кожну відповідь — 2 бали. Якщо команда відповіла неправильно, інша команда, правильно відповівши, може заробити 1 бал.
Варіанти запитань:
1. Хто швидше махає крилами — джміль чи комар? Як це можна визначити?
(Відповідь. Швидше махає крилами комар. Визначити це можна за висотою звуку, який виникає під час польоту комахи. Чим швидше комаха рухає крилами, тим вищим буде звук. Комар робить 594 помахи за 1 с, а джміль — 123—233, тому комар дзижчить, а джміль гуде.)
2. Де містяться органи слуху у комах?
(Відповідь. У комах органи слуху розміщені на різних частинах тіла: у цвіркунів, коників та інших прямокрилих — на гомілках передніх ніг, у нічних метеликів — на члениках грудей, у денних метеликів — біля основи передніх крил.)
3. Що станеться із бджолою, коли вона вжалить людину?
(Відповідь. Її жало застрягає в щільній шкірі людини. Бджола намагається злетіти, але жало із частиною внутрішніх органів відривається і комаха гине.)
4. Як можна, спостерігаючи за мурашником, дізнатися про наближення дощу?
(Відповідь. Перед дощем мурашки ховаються в мурашник і закупорюють ходи.)
5. Чи всі звичайні комарі (самці і самки) однаково шкодять людині?
(Відповідь. На людину нападають і ссуть кров тільки самки. Самці живляться квітковим нектаром.)
6. Чи може рак побачити здобич, якщо вона плаває позаду нього?
(Відповідь. Так. Його очі розміщені на двох коротких стеблинках. Ці стеблинки рухливі, можуть втягуватися всередину і висовуватися назовні: рак помічає здобич, що наближається з будь-якого боку.)
7. Поясніть, чому кліщ гине, коли його намазують олією.
(Відповідь. Кліщі дихають із допомогою трахей, а найдрібніші види — усією поверхнею тіла. Якщо кліща намастити олією, яка не пропускає повітря, у нього порушиться процес дихання.)
8. Чому гусінь деяких метеликів називають прядильниками?
(Відповідь. У деяких гусениць, наприклад, у гусениці тутового шовкопряда, є спеціальна залоза, що виділяє речовину, яка твердіє на повітрі. Із ниток, що утворюються, гусениця перед перетворенням на лялечку будує кокон.

ІV. Підсумки уроку
Учні підраховують бали. Команда, яка набрала найбільшу кількість, отримує додатково 4 бали; група, яка зайняла 2 місце, — 3 бали.
Школярі підраховують загальну суму балів і виставляють собі оцінку за урок.
ІV. Домашнє завдання
Підготувати повідомлення про черевоногих молюсків.
Використана література
1. Базанова Т.В., Павіченко Ю.В., Шатровський О.Г. Біологія: Підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. — Х.: Гімназія, 2008.
2. Козлов М.А. Школьный атлас-определитель беспозвоночных. — М.: Просвещение, 1991.
3. Охріменко А.М., Шухова Е.В. Хрестоматія із зоології. — К.: Рад. шк., 1988.
4. Станек В.Я. Иллюстрированная энциклопедия животных. — Прага: Ар­тия, 1989.

Немає коментарів:

Дописати коментар