24 червня 2015 р.

Шкідливий вплив куріння, забрудненого повітря на органи дихання. Гігієна дихання.



Мета: довести шкідливість куріння та його негативний вплив на органи
дихання й організм в цілому; переконати учнів у необхідності охорони повітряного середовища; прищеплювати навички здорового способу життя; формувати вміння виготовляти і застосовувати ватно-марлеві пов’язки.
Обладнання: таблиця „Гігієна дихання”, респіратори, марлеві пов’язки, марля, вата, бинт, ножиці.
Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.
I.                  Перевірка знань учнів. (тестове завдання)
1.Має здатність розносити кисень:
а) гемоглобін;
б) лейкоцит;
в) еритроцит.
2. У спокійному диханні беруть участь м’язи:
а) діафрагми;
б) черевні;
в) спинні;
г) міжреберні зовнішні;
д) міжреберні внутрішні.
3.Звідки і куди кров переносить оксид вуглецю (IV)
а) від легенів до клітин;
б) від клітин до легенів;
в) від серця до тканин;
г) від тканин до серця.
4.Яку функцію виконують капіляри?
а) здійснюють газообмін між кров’ю та повітрям альвеол;
б) постачають легеням кисень та поживні речовини;
в) здійснюють газообмін між кров’ю та клітинами організму;
5. Які органи беруть безпосередню участь в голосоутворенні?
а) трахея та бронхи;
б) носова порожнина та гортань;
в) голосові зв’язки гортані на видиху;
г) бронхи та легені.
6. Які причини газообміну?
а) мала швидкість течії крові по капілярах;
б) різний вміст газів у крові та тканинах ,чи в крові та альвеолах легенів;
в) відсутність кисню.
7. Куди надходить кисень із альвеол при диханні?
а) в кров;
б) в плазму і еритроцити.
8. Дихання –це сукупність процесів…
а) внаслідок яких відбувається поглинання організмом кисню і виділення з нього вуглекислого газу.
б) внаслідок яких відбувається живлення організму.
9. Яку послідовність має будова органів дихання?
а) носоглотка, ротова порожнина, гортань, глотка, трахея, бронхи.
б) носова порожнина, носоглотка, глотка, гортань, трахея, бронхи.
10. У носовій порожнині повітря:
а) очищається;
б) зволожується;
в) нагрівається;
г) затримує і знижує життєдіяльність хвороботворних бактерій.

Відповідь: 1- а; 2- а; 3- б; 4- в; 5- в; 6- б; 7- б; 8-а; 9- б; 10- а, б, в, г.

II.               Активізація опорних знань.
Фронтальна бесіда.
1)   Яке значення має для організму людини дихання?
III.           Вивчення нової теми.
1.     Вплив забрудненого повітря на органи дихання.
Життя людини розпочинається з першого видиху, а закінчується тоді, коли людина перестає дихати.
Людина може відмовитися від неякісної їжі, забрудненої води. А чи може людина не дихати, коли знає, що її оточує забруднене повітря? Чому?
Упродовж доби доросла людина використовує більш ніж 500 л кисню, пропускаючи через легені 10 тис. л ( 12 кг ) повітря. Запасу кисню в організмі вистачає тільки на 2-3 хвилини.
Уже через 5 хвилин після припинення доступу кисню в організм ( особливо до мозку ) виникають необоротні процеси та біологічна смерть.
Допустимий для здоров’я людини вміст СО2 не повинен перевищувати 0,1%. Подальше підвищення його концентрації сповільнює роботу серця, спричиняє головний біль, блювання, непритомність.
Кожна людина дихає постійно, незважаючи на якість повітря. Тому всім потрібно дбати про чистоту повітря.
Про цілющу силу чистого повітря дуже переконливо говорить лікар Комов у романі Павленка „Щастя”: „…ваша хвороба вимагає простих ліків ─ повітря. Побільше його ─ і на яву, і уві сні. Потрібно крізь продути себе, омити кожну клітину свою свіжим повітрям. Їсти на відкритому повітрі. А спати неодмінно … Отже, потрібно приймати повітря в необмежених дозах. Научіться дихати. Звикайте ставитися до повітря, як до їжі, пережовуйте його носоглоткою, відчувайте на смак, на запах, насолоджуйтеся ним, як гурман. Пийте тільки проточне повітря … тримайтеся у своїй хворобі політики відкритих дверей”.
Яким же повітрям ми дихаємо?
Прослухаємо повідомлення про вплив різноманітних домішок у повітрі на здоров’я людини.
Повідомлення: Відходи промислових підприємств, вихлопні гази автотранспорту впливають на здоров’я людини, що встановлено пряму залежність захворювання і смертності населення від забруднення атмосфери. Димовий смог впливає на органи дихання, спричиняє захворювання легень (емфізема, бронхіт, астма); фотохімічний смог зумовлює подразнення слизових оболонок очей, носа, гортані.
При спалюванні палива в атмосферу виділяється дим, що містить летку золу, частинки сажі та інші речовини, які не згоріли і можуть проникати в легені, осідати на поверхні альвеол. Це оксиди карбону, сульфуру, нітрогену, сполуки фтору. Летка зола вугілля містить стронцій, ванадій, цинк тощо. У золі торфу багато урану, кобальту, нікелю, міді, свинцю, цинку.
Кіптява, адсорбуючи канцерогенні речовини, спричиняє рак легень. Сірчистий газ у невеликих концентраціях стає причиною хронічного бронхіту, а в значних ─ набряк легень. Надзвичайно шкідливий для організму в підвищених концентраціях берилій та його сполуки ─ вони призводять до хронічних захворювань легень. Марганець і його сполуки зумовлюють пневмонію. Ванадій пригнічує тканинне дихання, викликає зміни органів дихання. Хром викликає рак легень. Підвищена концентрація кремнезему в повітрі, яка є наслідком діяльності цементних заводів, спричиняє важке захворювання ─ силікоз.

2.     Необхідність охорони атмосферного повітря.
Заходи охорони повітря:
─ правильне розміщення заводів і фабрик щодо житлових кварталів з додержанням встановлених відстаней між ними;
─ реорганізація всіх технологічних процесів на виробництві з метою зменшення виділення в повітря шкідливих газів, парів, пилу;
─ удосконалення конструкцій промислових і побутових печей, двигунів автомобілів;
─ озеленення міст;
─ асфальтування, систематичне поливання та старанне прибирання вулиць від різного бруду.
А які індивідуальні засоби захисту органів дихання потрібно використовувати в боротьбі з пилом та іншими забруднювачами повітря? Це марлеві або ватно-марлеві пов’язки, респіратори тощо.

3. Виготовлення марлевих пов’язок.
Практична робота.
4. Шкідливий вплив куріння на організм людини.
Зверніть увагу на слова відомого філософа: „Людина рідко народжується хворою, частіше вона сама робить себе такою”.
На здоров’я людини впливає її недбале ставлення до себе. Велика кількість людей курять, завдаючи шкоди собі й оточуючим. А чи знаєте ви про склад тютюнового диму і його вплив на органи дихання та здоров’я в цілому?

Повідомлення: До складу тютюнового диму входять: аміак, чадний газ та канцерогенні речовини ( від лат. „канцер” ─ рак ), які сприяють виникненню злоякісних пухлин. Є в тютюновому димі радіоактивний полоній у вигляді ізотопу з періодом піврозпаду понад 138 діб. За даними фармакологів, унаслідок викурювання однієї пачки сигарет утворюється 0,0012 г синильної кислоти, приблизно стільки ж сірководню, 0,18 г нікотину, 0,64 г аміаку, 0,92 г чадного газу і не менш як 1 г тютюнового дьогтю. У тютюновому дьогті міститься близько сотні хімічних речовин, зокрема бензпірен, радіоактивний ізотоп калію, миш’як та близько 15 канцерогенних речовин.

Більшість курців переконані, що сигаретні фільтри, очищаючи дим від частинок, роблять його нешкідливим. На жаль, це не так. Застосовані вбирачі поки що не виконують цієї функції. Фільтри, виготовленні із спеціально оброблених сортів паперу, затримують не більш ніж 20% речовин, що містяться в диму.
Всі знають що куріння шкідливе, але продовжують курити. Чому ж так відбувається? ( Діти намагаються самостійно відповісти на це запитання )
Соціологи виділяють, що серед підстав, які змушують їх не розставатися зі шкідливою звичкою, учні наводять такі: це їх розслаблює; розважає, коли вони нудьгують; рятує від зайвої ваги; усі друзі курять; це їм подобається; дає можливість відчувати себе більш дорослим, самостійним; курити ─ це шикарно.
Декому цигарка додає впевненості, особливо у спілкуванні з дівчиною, в незнайомій компанії. Поширення куріння серед дівчаток ─ певна данина моді. 60% дівчат, які курять, вважають, що курити ─ „це красиво”. Інші відповідають, що „сподіваються сподобатися”, „хочуть привернути до себе увагу ─ мати самостійний вигляд”.
Чи може курець відразу і назавжди кинути палити? Що для цього потрібно? ( Учні відповідають, що це можливо, якщо людина, яка курить, переконається у шкідливості цієї звички і матиме велику силу волі )
V. Підсумки уроку.
а) Правила гігієни дихання:
1. Дихати потрібно глибоко і ритмічно.
2. Дихати завжди через ніс.
3. Корисно займатися дихальною гімнастикою.
4. При чханні, кашлі потрібно закривати рот і ніс носовою хусточкою.
5. Для нормального дихання важлива правильна постава.
6. Корисно бувати на свіжому повітрі.
7. Важливо боротися з пилом у приміщеннях і на вулицях.
8. Куріння шкідливе для органів дихання і всього організму.

б) Інсценований діалог матері та сина.
Мати:
─ Та невже ти став курити?
    Де береш ти цигарки?
    Як не соромно палити?
    Взявся б краще за книжки!
    Кінь ─ і той від нікотину
    Може згинути навік,
    Ну а ти, а ти ─ людина,
    Ти ж свідомий чоловік?
Син:
─ Ой, матусю, годі буде!
    Перестань бо вже кричать!
Мати:
─ Ні, нехай же чують люди!
    Ні, не буду я мовчать.
    А з Миколою що сталось?
    Страх бере мене й тепер,
    Лишенько таке зробилось,
    Мало-мало він не вмер.
    Затягнув хлоп’яка „Приму”
    Та й набрався ж він біди ─
    Захлинувся нікотином,
    Ледве встигли лікарі.
Син:
─ Ой, матусю, годі буде!
    Перестань мене лякать!
Мати:
─ Ось я зараз візьму віник,
    Будеш добре пам’ятать,
    Будеш знати, небораче,
    Як здоров’я шанувать!
( Мати демонструє виховання „дідівським” методом)
Син:
─ Не куритиму, їй богу,
    От не гріх що забоживсь!

VI. Домашнє завдання.
Вивчити §
Поміркувати, у яких ситуаціях потрібно використовувати індивідуальні засоби захисту органів дихання.

Немає коментарів:

Дописати коментар