Урок – змагання «Брейн – ринг».
Тема: Узагальнення і систематизація знань з
теми «Основні класи неорганічних сполук».
Мета: закріпити
знання про склад оксидів, основ, кислот, солей, фізичні властивості солей,
галузі їх застосування; продовжити формувати вміння писати рівняння реакції, розв’язувати
задачі; розвивати пам’ять, логічне мислення, уміння нестандартно мислити,
виховати творчий підхід до навчання, культуру колективної праці.
Тип уроку:
узагальнення та систематизація знань.
Форма уроку:
урок – змагання.
Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація уроку.
На попередніх уроках ви отримували знання з
теми «Основні класи неорганічних сполук». Детально вивчили склад, будову,
фізичні та хімічні властивості цих речовин, їх застосування. А сьогодні перевіримо,
як ви вмієте застосовувати набуті знання. Ми проводимо його у вигляді змагання між командами. Наш
брейн – ринг включає 7 турів (конкурсів), в ході яких ви продемонструєте знання
з теми, вміння розпізнавати хімічні сполуки, здійснювати самоконтроль та
взаємоконтроль, бажання допомогти один одному. При цьому враховуватимуться час
і правильність виконання завдань.
ІІІ. Проведення змагання.
(На початку уроку клас ділиться на 2 команди, оберається капітан).
Конкурс 1 „Розминка"
Кожному учню (по-черзі) задається запитання. Правильна відповідь -1б. Якщо відповідь невірна, відповідає інший учень.
Варіанти запитань:
1.
Які класи складних неорганічних сполук вам відомі?
2.
Дайте визначення оксидів.
3.
Формула їдкого калі.
4.
Які типи хімічних реакцій вам відомі.
5.
Які речовини називають індикаторами?
6.
Дайте визначення кислот і розкажіть про їх класифікацію.
7.
Як класифікують оксиди?
8.
Який оксид є найпоширенішим у природі?
9.
Що таке луги?
10.
Які типи хімічних реакцій вам відомі?
11.
Що таке амфотерність?
12.
Дайте визначення солям.
13.
Які сполуки називають основами?
14.
Як класифікують основи?
15.
Які ви знаєте індикатори?
16.
Опишіть фізичні властивості солей.
Конкурс 2. «Хто
швидше?» (за правильну відповідь – 5 б.)
Командам
пропонуються картки з неорганічними сполуками. Потрібно розподілити ці сполуки
за класами і дати їм назви.
Перша команда – BaO, KOH, HCl, AgCl, Ca(NO3)2,
H2SO4,
AI2 (SO4)3,
CaSO4, AlCl3,
Ca(OH)2.
Друга команда – CaO,
HBr, Al2O3, Mg(OH)2, NaNO3, Ba(OH)2,
HNO3,
CaCO3, Na3PO4, FeO.
Конкурс 3 „ Третій зайвий”
Яка формула зайва? Чому? (За правильну відповідь команді 2б.)
Завдання першій
команді:
HCl
|
HNO3
|
HBr
|
Сu(ОН)2
|
КОН
|
NaOH
|
SО2
|
Р
2О 5
|
А2О3
|
Завдання другій команді:
H2SO4
|
HNO3
|
HI
|
Fe(ОН)2
|
LiОН
|
NaOH
|
SО3
|
Р
2О 5
|
Cr2О3
|
Конкурс 3. «Казковий лабіринт»
(За
правильну відповідь команді 2б.)
Незнайко заблукав, допоможіть йому вибратися
на волю.
Завдання першій команді:
P→P2O5→H3PO4→Ca3(PO4)2→CaSO4.
Завдання другій команді:
Na →
Na2O → NaOH → Ca(OH)2→ CaCl2.
Конкурс 4. „Неуважний
хімік”. (По одному учаснику з команди. За правильну відповідь - 3 б.)
На
дошці записані рівняння реакцій, в яких допущено помилки. Учасникам змагань
пропонується ліквідувати їх. Враховується час і правильність виконання.
Перша команда:
CaO + HCl = CaCl + HO
HCl + AgNO =
AgCl + HNO
Zn + CuSO = ZnSO
+ Cu
Друга команда:
Au
+ HSO
= AuSO
+ H↑
NaO
+ HCl
= NaCl
+ HO
Zn
+ HCl
= ZnCl
+ H↑
Конкурс 5. «„Кращий
хімік”
Він проходить за участю капітанів команд, їм
пропунується продовжити речення. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Завдання для першої команди:
·
Солі
нітратної кислоти – це...
·
Формула
вапняку, мармуру, крейди - …
·
Ні
борщу, ні каші не звариш без - …
·
Солі
карбонатної кислоти – це...
·
Реакція
між кислотою і основою – це...
·
Сухий
лід - це
Завдання для другої
команди:
·
Сік
життя – це...
·
Солі
хлоридної кислоти – це...
·
Солі
силікатної кислоти – це...
·
Покажчик
середовища – це...
·
Кислотні
дощі спричиняє...
·
Розчинні
у воді основи називаються - …
Конкурс
6. «Допиши рівняння» (за першу правильну відповідь – 3 б)
Завдання першій команді:
1) А2О3
+ НNO3 =
2) Zn(ОН)2 +
NaOH =
3) А2(SО4)3+КОН =
3) А2(SО4)3+КОН =
Завдання другій
команді:
1) МgSО4
+ LiОН =
2) ZnО + Н3РО4
=
3) Nа2О
+ НСl =
Конкурс 7. „Хімічний марафон”
За три хвилини
скласти як найбільше формул з таких хімічних елементів: Nа, Н, О, К, S, Р.
Сполуки класифікувати за класами.
(Оксиди: Na2О,
К2О, Н20, SО2, SО3, Р2О3,
Р2О5.
Основи:NaОН, КОН.
Кислоти: Н3PO4,
Н2SО4, Н2S, Н2SО3.
Солі: Na3РО4,
Na2SО4, К3РО4, К2SО4,
К2S, Na2S, Na2S03, К2 SО3.
)
(21 формула, кожна по 0,5 балів).
ІV.
Підведення підсумків уроку. Домашнє завдання.
Учитель. Наш брейн – ринг закінчується. Поки журі готується до
оголошення результатів, ми підведемо підсумки уроку.
-
Що
нове ви дізналися на уроці?
-
- Що вам сподобалося в ході уроку?
-
- Ваші побажання для наступного уроку.
Домашнім завданням
буде придумати ребус чи кросворд з
вивченої теми.
Немає коментарів:
Дописати коментар