Урок №5.
Тема: Внутрішнє середовище клітини: цитоплазма та її
включення. Лабораторне дослідження №2 «Рух цитоплазми в клітинах листка
елодеї».
Мета:
ознайомити учнів з внутрішнім середовищем клітини, із основними шляхами
надходження речовин у клітину; розглянути важливість руху цитоплазми для
життєдіяльності клітини; розвивати вміння аналізувати та робити висновки.
Тип уроку: комбінований.
Хід
уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Перевірка д.з.
Завдання 1. Бесіда
1. Назвіть речовини які потрібні рослинам для підтримання їхньої
життєдіяльності?
Завдання 2.
Біологічний диктант «так» - «ні».
1.Кожна клітина вкрита плазматичною мембраною.
2.Цитоплазма як внутрішнє середовище об’єднує в єдине ціле всі клітинні
структури.
3.Рослинна і тваринна клітини нічим не відрізняються.
4.Внутрішній вміст клітини називається целюлозою.
5.Процеси перетворення енергії в клітині властиві к. Гольджі.
6.У хлоропластах наявний хлорофіл.
7.Хромопласти зеленого забарвлення.
8.У лейкопластах запасаються поживні речовини.
9.У клітинах наявний клітинний скелет.
10.Не всі структури клітини є постійними, є також непостійні.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне запитання: - Чи необхідне надходження речовин у рослину так як це
необхідно людині, щоб підтримувати життєдіяльність?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.(Розповідь вчителя). Цитоплазма
– внутрішній вміст клітини. Властивості та функції цитоплазми.
2. Самостійна робота учнів з текстом підручника за завданням:
прочитайте текст «Який хімічний склад клітин?», розгляньте мал. 37 (с. 36) і підготуйте
відповіді на запитання ( запитання
написано на дошці :
1.
Які речовини переважають у живому вмісті клітини?
2.
Охарактеризуйте їх значення для життя клітина.
3.
Звідки клітина отримує енергію для процесів життєдіяльності?
V. Узагальнення та систематизація знань учнів.
1. Лабораторне дослідження № 4.
Тема. Рух цитоплазми в клітинах листка елодеї.
Мета: спостерігати рух
цитоплазми в рослинних
клітинах.
Обладнання й матеріали: мікроскоп, предметні й накривні скельця, пінцети,
фільтрувальний папір, молоді
листки елодеї, тепла
вода (37–40 °С).
Хід роботи
Теоретичні відомості
Рослину елодеї до експерименту слід
помістити на сонячне світло.
При хмарній погоді
її необхідно освітлювати
за допомогою настільної
лампи. Рух цитоплазми
забезпечується компонентами цитоскелета
—
мікротрубочками,
мікрофіламентами. При низьких
температурах і нестачі
енергії рух цитоплазми
припиняється.
Спостереження за рухом цитоплазми
в клітинах листя елодеї.
1. Приготуйте препарат
листка елодеї: покладіть
листок елодеї на
предметне скло в
краплю води, накрийте
накривним скельцем.
2. Розгляньте препарат при
малому, а потім при великому збільшенні
мікроскопа. За допомогою
мікрометричного гвинта налаштуйте
мікроскоп таким чином,
щоб було видно
один шар витягнутих
клітин.
3. Замалюйте побачене.
Позначте на малюнку
клітинну стінку,
цитоплазму, хлоропласти як округлі
тільця зеленого кольору.
4. Поспостерігайте за рухом
цитоплазми й пластид уздовж стінок.
Якщо руху не видно, препарат можна
підігріти (не більше ніж
до 40 °С)
або капнути з
одного боку накривного
скла теплої
води, приклавши фільтрувальний папір
з іншого боку.
5. Замалюйте дві - три
клітини, стрілками покажіть
напрямок
руху цитоплазми в них.
6. Зробіть висновки,
давши відповіді на
запитання.
1. Яке значення руху цитоплазми в життєдіяльності клітини?
2. Укажіть правильні твердження.
1. Цитоплазма – внутрішнє рідке середовище клітини. (так)
2. Живі клітини містять 25% води. (ні)
3. Усі клітини мають різний хімічний склад. (ні)
4. До органічних речовин належать вода та білки. (ні)
5. білки, жири, вуглеводи утворюють у клітині включення. (так)
6. Речовини, що надійшли до клітини, змінюються. (так)
7. Речовини в середині клітини не рухаються. (ні)
8. У цитоплазмі клітини є своєрідний скелет. (так).
VІ. Підсумки. Оцінки.
VІІ. Д.з. читати § підручника; підготувати відповідь на запитання: - Чим органели
відрізняються від включень?
Автор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалити