Урок 9.
Тема: Основні
положення клітинної теорії.
Мета: завершити
вивчення клітини рослин та процесів її життєдіяльності; розкрити основні
положення клітинної теорії, як одного із головних відкриттів біологічної науки; розвивати
уміння систематизувати та узагальнювати набуті знання на прикладі клітинної будови
рослин; виховувати почуття гордості за наукові досягнення вчених у цитології.
тип уроку. систематизація та узагальнення знань.
положення клітинної теорії, як одного із головних відкриттів біологічної науки; розвивати
уміння систематизувати та узагальнювати набуті знання на прикладі клітинної будови
рослин; виховувати почуття гордості за наукові досягнення вчених у цитології.
тип уроку. систематизація та узагальнення знань.
Хід
уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Перевірка д.з.
А. «Ромашка».
На
пелюстках паперової ромашки записані терміни, учні відривають пелюстку і дають
визначення терміна.
Наприклад:
клітина, ріст, розмноження, мітохондрії, ядро, цитоплазма, хлоропласти,
органели, включення тощо.
Б. «Вірю — не
вірю».
Учням
потрібно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не
вірю.
1. Нові клітини, дочірні, утворюються внаслідок
поділу материнської.
2. Завдяки поділу клітин і їхньому розтягненню
здійснюється ріст усієї рослини.
3. До поділу здатні як молоді, так і старі
клітини.
4. У результаті поділу з однієї материнської
клітини утворюється чотири дочірні.
5. Вміст клітини (цитоплазма, органели) рівномірно
розподіляється між дочірніми клітинами.
6. Дочірні клітини не повторюють властивостей
материнської клітини.
7. Тривалість життя клітин різна.
8. У молодій клітині зазвичай є одна велика
вакуоля, а цитоплазма з ядром прилягає до клітинної оболонки.
9. Клітини всіх живих організмів мають різний
хімічний склад.
10. На
світлі швидкість руху цитоплазми збільшується.
11. Під
час поділу материнської клітини спадкова інформація передається дочірнім.
12. Обмін
речовин між клітиною та навколишнім середовищем забезпечують клітинна оболонка
і цитоплазма.
Відповіді:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
+
|
+
|
-
|
-
|
+
|
-
|
+
|
-
|
-
|
+
|
+
|
+
|
ІІІ. Мотивація
навчальної діяльності
Слово вчителя
Для розуміння ролі клітини в живих організмах
величезне значення мали праці ботаніка Матіаса Шлейдена і зоолога Теодора
Шванна. Теодор Шванн, проаналізувавши всі існуючі на той момент знання про
клітинну будову живої природи, сформулював першу версію клітинної теорії.
Сьогодні на уроці ми спробуємо повернутись у той час і самостійно
сформулювати її положення.
Повідомлення теми уроку. Визначення
разом з учнями мети і завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
План пояснення нового матеріалу
1. Основні
положення клітинної теорії Т. Шванна. (Повідомлення учнів, розповідь учителя,
бесіда, складання опорного конспекту.)
2. Основні
положення сучасної клітинної теорії. (Самостійна робота учнів з підручником,
складання опорного конспекту.)
V. Узагальнення
та систематизація знань
А. «Біологічний футбол».
Учень ставить запитання та називає ім’я учня, який
дає на нього відповідь. У випадку, коли відповідь правильна, учень, який її дав,
називає своє запитання та ім’я іншого учня, який на нього буде відповідати, і
так далі.
VІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінки.
VІІ. Домашнє завдання:
- читати матеріал підручника,
повторити §5 – 12;
- скласти 10 тестових запитань з
теми «Клітина» (не менше 4 відповідей)
;
- одне творче завдання (кросворд,
казка, вірш, загадка, ребуси) з даної теми.
Немає коментарів:
Дописати коментар